hersluitbare snoepzakjes in de strijd tegen overgewicht

Minder snoepen door hersluitbare zakjes

Het is bekend dat verpakkingen ons eetgedrag beïnvloeden. Zo schreef ik eerder een blog over de rol van verpakkingen in de strijd tegen overgewicht en over de wijze waarop verpakkingen gezond gedrag stimuleren Uit recent onderzoek blijkt, dat hersluitbare zakjes ervoor zorgen dat we minder snoepen.

Het onderzoek naar het effect van hersluitbare verpakkingen is uitgevoerd door de Vakgroep Marketing van de Universiteit Gent. Voor het onderzoek werden studenten uitgenodigd voor een filmvoorstelling. Iedereen kreeg een flesje water en een zakje snoep. De ene helft van de zakjes was hersluitbaar, de andere helft niet. Uiteraard zonder dat de studenten dit wisten. Na afloop werden de zakjes snoep weer ingezameld en de overgebleven snoepjes werden gewogen. “Het resultaat was overduidelijk,” vertelt onderzoekster Anneleen van Kerckhove tegen Het Nieuwsblad. “In de hersluitbare verpakkingen zat nog veel meer snoep, dan in de niet hersluitbare.”

Snacken met mate

De vervolgvraag was of het effect ook over een langere periode standhoudt. Je kunt per keer misschien wel minder eten, maar als je frequenter naar het zakje snoep grijpt is het effect hetzelfde. Je krijgt dan uiteindelijk net zo veel calorieën binnen, maar meer verspreid. Op basis van een vervolgstudie bleek dit niet het geval. Circa vijftig proefpersonen kregen elk vijf snacks mee, die ze in een periode van één week mochten consumeren. Hierover moesten ze een dagboek bijhouden. Ook in dit geval was de ene helft van de verpakkingen hersluitbaar en de andere helft niet. De frequentie verschilde niet. “En dat is goed nieuws voor de snoepers die moeilijk maat kunnen houden,” aldus Van Kerckhove.

Psychologische drempel

Verpakkingen hebben een psychologisch effect. Hier zijn verschillende onderzoeken naar gedaan. Kleur, materiaal, vorm, maar bijvoorbeeld ook gebruiksgemak zijn allemaal elementen die (onbewust) van invloed zijn op het oordeel en het gedrag van consumenten. Het openen van een hersluitbare verpakking wordt door de onderzoekers gezien als een psychologische drempel. Bij het openen van de verpakking wordt je telkens weer aan het denken gezet, al is het maar voor even.

Ken jij nog andere voorbeelden van verpakkingen/ verpakkingsdesigns die een soortgelijk effect hebben?