e-commerce sierteeltverpakkingen

E-commerce is ‘blooming’

Consumenten bestellen steeds vaker producten en/of diensten online. Thuiswinkel.org meldt een stijging van 23% in 2016 ten opzichte van een jaar eerder. Het aantal online bestellingen groeit en daarmee ook de verscheidenheid aan producten. Steeds meer branches vinden hun weg naar online. Dit geldt ook voor de sierteeltsector en dat betekent een uitdaging op het gebied van verpakkingen.


FloraHolland signaleert een groei in het aantal online aankopen van bloemen en planten. Prominente online-only spelers, zoals Bloomon, hebben hier een belangrijk aandeel in. Daarnaast nemen steeds meer grote webshops, waaronder Bol.com, bloemen en planten op in hun assortiment. Het percentage online ligt lager dan bij andere branches. Naar schatting is het aandeel online in de totale bloemen- en plantenomzet slechts 4 tot 5%. Een grote meerderheid van de bloemen en planten wordt nog steeds aangeschaft in de fysieke winkel. Maar volgens PostNL[1] is dit slechts een kwestie van tijd en zal de verkoop van bloemen en planten via webwinkels de komende jaren een enorme vlucht nemen’.

Uitdagingen

Bloemen en planten stellen hoge eisen aan opslag en transport. De producten zijn kwetsbaar en moeten onder specifieke condities worden vervoerd. De ontwikkeling van de online verkoop van bloemen en planten is vergelijkbaar die van vers food. Het is een uitdaging om de producten in de keten optimaal te bewaren. Daarnaast zijn consumenten in het begin terughoudend. Zeker ten aanzien van de kwaliteit van versproducten heerst er nog onzekerheid. Een goede verpakking moet deze onzekerheid wegnemen en biedt de sierteeltsector nieuwe kansen.

Verzendverpakkingen

De verzendverpakking is een onmisbare schakel in het logistieke proces. Met de juiste verpakking worden producten optimaal beschermd tijdens opslag en transport. Webshops profiteren van minder faalkosten en de ontvanger is verzekerd van ‘winkelkwaliteit’ aan huis. Als jouw versproducten in goede conditie worden afgeleverd, dan neemt het vertrouwen bij de consument toe. Het bewijs dat online ‘werkt’ is immers geleverd. En vergeet hierbij niet: de verzendverpakking het laatste contactmoment tussen de webshop en de consument. Met een opvallende verzenddoos maak je het uitpakken extra leuk.

Slimme sierteeltverpakkingen

De online verkoop van sierteeltproducten vraagt om innovatieve verpakkingsoplossingen. Zo heeft Chrysal, marktleider in bloemen- en plantenverzorging, een gepatenteerd schuim ontwikkeld dat bloemen tijdens transport voorziet van water. Het zogeheten Chrysal Arrive Alive systeem houdt bloemen twee tot vijf dagen vers en maakt horizontaal transport mogelijk. Een andere innovatie is het verpakkingssysteem van Perfotec[2]. Door middel van een micro-perforatie krijgen bloemen net genoeg zuurstof om te overleven, maar te weinig om door te groeien. De verpakking brengt de bloemen als het ware in een rusttoestand, waardoor de levensduur wordt verlengd. Deze technologie werd al toegepast voor de AGF-sector en werkt dus ook voor bloemen en planten.
Ken jij nog andere voorbeelden van slimme sierteeltverpakkingen?
Bronnen:
[1] https://www.hortipoint.nl/vakbladvoordebloemisterij/ondernemen/postnl-verwacht-doorbraak-verkoop-bloemen-en-planten-webwinkels/
[2] http://www.sierteeltnet.nl/bloemen-planten/nieuws/bloompost-gebruikt-systeem-perfotec/