Gezond eten stimuleren via de verpakking

Gezond eten stimuleren via de verpakking

‘Eet dagelijks 250 gram groente en twee stuks fruit en eet twee keer per week vis.’ Iedereen is bekend met de adviezen van het Voedingscentrum, maar in de praktijk blijkt eten volgens de Schijf van Vijf lastig. Een grote meerderheid van de Nederlandse bevolking eet te weinig groenten, fruit en vis. Er worden verschillende manieren ingezet, om een gezond eetpatroon te stimuleren. De verpakking kan hierbij helpen.

Uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) in samenwerking met het RIVM blijkt, dat ongeveer een kwart van de bevolking de Richtlijnen Goede Voeding van de Gezondheidsraad haalt. De percentages voor het eten van voldoende groenten en fruit hangen allemaal rond de 25/30%. De norm om twee keer per week verse vis te eten wordt slechts door 15% van de bevolking nageleefd.

Houding versus gedrag

Er is duidelijk sprake van een discrepantie tussen houding en gedrag. We zijn allemaal (deels) op de hoogte van de voedingsadviezen en we willen graag gezond eten. Maar stel jij je boodschappenbriefje samen, aan de hand van de Schijf van Vijf? We kunnen gezond eten stimuleren door het koopgedrag te beïnvloeden. De verpakking is hiervoor een uitstekend middel.

Gemak

De consument wil gemak. Kant-en-klaar maaltijden doen het daarom goed. Er liggen steeds meer convenience producten in het schap die voldoen aan de richtlijnen voor een gezonde voeding en aan de adviezen van het Voedingscentrum. Dit kun je letterlijk via de verpakking communiceren.

Daarnaast zijn smaak en kwaliteit grotendeels afhankelijk van de verpakking. Allereerst blijft de kwaliteit van de maaltijd met de juiste verpakking optimaal behouden. Hierbij kun je denken aan toepassing van de juiste microperforatie en/of door het gebruik van maaltijdcomponenten, waardoor smaken niet met elkaar mengen. Ten tweede speelt de verpakking een rol in het bereidingsproces. In dit kader wordt er steeds vaker shielding toegepast. Een methode om diverse maaltijdcomponenten onder de juiste temperatuur te verhitten. De kant-en-klaar maaltijd als slappe hap is verleden tijd, kant-en-klaar staat steeds vaker voor gezond én lekker eten. Op deze manier stimuleert de verpakking (indirect) gezond eten.

Het portiegrootte-effect omgekeerd

Hoe groter de portie, hoe meer er wordt gegeten. Het portiegrootte-effect komt vooral ter sprake in discussies omtrent overgewicht. Maar in het geval van gezond eten kunnen we het ook omdraaien: wanneer je bijvoorbeeld grotere porties groente aanbiedt, stimuleer je de groenteconsumptie. Uit recent onderzoek blijkt, dat dit in ieder geval opgaat voor de horeca: als restaurants meer groenten aanbieden, komen de gasten dichterbij de norm van 250 gram per dag.

Promotie

De verpakking is een uitstekend promotiemiddel. Maak gezond eten aantrekkelijk met een opvallende verpakking. Zoals striphelden op verpakkingen kinderen verleiden om gezond te eten, zo kun je ook volwassen verleiden met een mooie verpakking. Verpakkingen spelen een belangrijke rol bij het beslis- en aankoopgedrag van consumenten. Daarnaast beïnvloeden verpakkingen de smaakperceptie. We proeven eigenlijk met onze ogen. Zorg daarom voor een opvallende, smaakmakende verpakking.

Ken jij voorbeelden van verpakkingen die duidelijk tot doel hebben om gezond eten te stimuleren? Of van verpakkingen waarbij het effect juist andersom is?