Upcyclen: creatief met verpakkingen

Upcyclen: creatief met verpakkingen

De toenemende vraag naar duurzame verpakkingsoplossingen resulteert in creatieve verpakkingen. Steeds vaker krijgen verpakkingen een tweede leven, bijvoorbeeld in de vorm van speelgoed of woonaccessoires. Ik bespreek een aantal inspirerende voorbeelden.

Appelverpakking wordt speelhuis

In de Duitse supermarkt Edeka zitten de appels tegenwoordig verpakt in een kartonnen doosje. In een paar simpele stappen kan het doosje omgetoverd worden tot een kartonnen speelhuis. Een brandweerkazerne voor jongens en een kasteel voor meisjes. Dit is een creatieve manier om het hergebruik van verpakkingen te stimuleren. De verpakking voorziet bovendien in een sterk staaltje kindermarketing. De aankoopbeslissing in de winkel wordt verplaatst van ouder naar kind.

img_1265

Het kartonnen speelhuisje van Smurfit Kappa[1]

Snoepdoosje wordt puzzelstukje

Een ander verschijnsel is cartooning[2], waarbij verpakkingen een stripachtige uitstraling krijgen. Eenmaal leeg kunnen de verpakkingen worden gebruikt als speelgoed. Een voorbeeld hiervan zijn de schatkistjes van Red Band, die na gebruik als puzzelstukjes dienen. Op de achterkant van de doosjes is een deel van een schatkaart afgebeeld. De lege doosjes samen vormen een complete schatkaart.

Pakketpret

Natuurlijk mogen de verzenddozen van Coolblue in dit verhaal niet ontbreken. Onder de noemer Pakketpret. worden klanten uitgedaagd om iets leuks te maken van de blauwe kartonnen doos. Zij kunnen een foto van hun creatie uploaden en maken kans op een waardebon ter waarde van honderd euro. Vergelijkbaar is de campagne #ImNotABox, van de Amerikaanse online schoenenverkoper Zappos. De schoenenverzenddoos wordt op een voetstuk geplaatst. Volgens het bedrijf is de doos zoveel meer dan een doos. Met deze visie wil de schoenenverkoper mensen inspireren en uitdagen om creatief aan de slag te gaan met de doos. Op de verzenddoos staan diverse templates afgedrukt, waarmee de doos getransformeerd kan worden tot een smartphone houder, schoenmaatopmeter of 3D lama.

De verpakking als fitnesstool

Schoonmaakwonder Mr. Clean (in Nederland bekend als Mr. Proper) zit niet stil als het gaat om creatieve herbruikbare verpakkingen. Al in 2008 introduceerde het merk een verpakking in de vorm van een halter. Even later volgde een tweede versie, inclusief instructie en workout. De verpakking visualiseert letterlijk waar het merk voor staat: kracht. Deze vorm van creatief hergebruik zien we overigens ook (veelvuldig) terug in de sportwereld.

upcyclen verpakkingen - de verpakking als fitnesstool

Bron: Pinterest[3]

Bijzondere verzendzakken

De verzendzakken van Maganda Shoes (Amsterdam) kunnen na ontvangt worden gebruikt als lunchzak, draagtas of zelfs als een plantenhouder[5].De verzendzakken zijn extra bijzonder, omdat ze zijn gemaakt van Nederlands afval (witte, plastic bulkzakken en gerecyclede binnenbanden).

upcyclen verpakkingen - bron: ] https://www.upcyclesociety.nl/maganda-shoes-gerecycleerd-verzendzakjes/

Bron: Upcyclesociety

Er zijn nog veel meer voorbeelden van creatieve herbruikbare verpakkingen. Welk(e) voorbeeld(en) mogen volgens jou in dit rijtje niet ontbreken? Ik ben benieuwd naar jouw aanvullingen.

Bronnen:

[1] https://resources.smurfitkappa.com/Resources/PublishingImages/PressReleases/IMG_1265.gif
[2] https://www.verpakkingsprofs.nl/nieuws/verpakking-of-speelgoed
[3] https://nl.pinterest.com/pin/219761656788945973/ [maker onbekend, geraadpleegd op 26-07-2017]
[4] https://awesomepackaging.com/wp-content/uploads/2010/09/Dumbbell-Sport-Drink-1.jpg
[5] https://www.upcyclesociety.nl/maganda-shoes-gerecycleerd-verzendzakjes