duurzaam verpakken in e-commerce

Duurzaam verpakken in e-commerce

Duurzaam verpakken blijft een hot topic. Zeker binnen e-commerce. Eerder gaf ik een aantal praktische tips voor duurzaam verpakken. Deze tips, gericht op reduce, reuse en recycle, zijn nog steeds erg actueel. Lees maar mee.

Reduce

Reduce heeft betrekking op het terugdringen van verpakkingsmaterialen. Dit begint al in de basis bij het ontwerp van de verpakking. Door nieuwe ontwikkelingen komen er steeds dunnere materialen op de markt  die even sterk zijn als dikkere kwaliteiten. Heb je nog dezelfde kartondikte nodig als twee jaar geleden of volstaat een dunnere kwaliteit? Gelet op reduce in de ontwerpfase kun je ook denken aan on demand oplossingen, zodat de verpakking het product perfect omsluit (minder lucht). Meer recent zien we dat e-tailers de verzenddoos vaker achterwege laten. Zo kondigde bol.com onlangs aan om 3,5 miljoen artikelen voortaan zonder omdoos te verzenden. Het gaat dan om producten waarvan de eigen verpakking genoeg bescherming biedt, zoals koffiezetapparaten en printers. De omdoos wordt vervangen door een recyclebare plastic zak. Om dit aandeel in de toekomst nog verder uit te breiden moeten producenten slimmer nadenken over de primaire verpakking van hun producten.

Reuse

Reuse heeft betrekking op het hergebruik van verpakkingen. Dit vraagt om een creatief verpakkingsdesign, eventueel in combinatie met een goede marketingactie. Er bestaan oplossingen waarbij de verzendverpakking opnieuw gebruikt kan worden als verzendverpakking, maar je kunt ook denken aan het ‘herbestemmen’ van de functie van de verpakking. De verzenddoos krijgt dan een tweede leven als bijvoorbeeld speelhuis of opbergsysteem. Meer best practices voor herbruikbare verpakkingen lees je hier.

Recycle

Recycle gaat enerzijds over de toepassing van gerecyclede materialen in de ontwerpfase en anderzijds over het stimuleren van recycling in de afvalfase. Het streven is naar een zo hoog mogelijk percentage gerecycelde content in de verpakking. In het ‘Brancheverduurzamingsplan Verpakken e-commerce 2019-2022’ zijn de volgende doelstellingen opgenomen:

  • 100% gerecycled plastic in het geval van handmatig inpakken en 50% gerecycled plastic in het geval van machinaal inpakken (mits er voldoende aanbod is);
  • Alle kartonnen verpakkingen bevatten een zo hoog mogelijk percentage gerecyclede vezels.

Na gebruik is het belangrijk dat de producten op correcte wijze worden gescheiden om recycling te bevorderen. Hier ligt een belangrijke taak voor producenten door uitsluitend verpakkingen te ontwikkelen gemaakt van mono-materialen. Dit klinkt eenvoudig, maar wist je dat zelfs een streepje lijm het recycleproces kan beïnvloeden? Gelukkig staat de techniek ook hier niet stil en bestaan er tegenwoordig afbreekbare lijmen. Verder is de communicatie over afvalscheiding richting consumenten erg belangrijk. Ook hier ligt een belangrijke taak. Vermeld daarom een weggooiwijzer op de verpakking.

Ken jij nog andere voorbeelden op het gebied van reduce, reuse en recycle op het gebied van e-commerce verpakkingen?