Weg met die cadeaustress

Weg met die cadeaustress

Fijn! De feestdagen staan weer voor de deur. Gezellig samen met vrienden en familie eten, drinken cadeautjes uitpakken en stress… heel veel stress. Het verplichte familiebezoekje, de kersboom optuigen, de perfecte maaltijd bereiden, een mooie outfit uitzoeken, nog even snel langs de kapper en cadeautjes kopen en inpakken.

Vooral cadeautjes zijn volgens verschillende bronnen een echte stressfactor. Last minute cadeaus kopen en inpakken. En dan nog de onzekerheid of de ontvanger zijn of haar cadeautje wel leuk vindt. Allemaal redenen voor spanning, terwijl cadeautjes juist zo leuk zijn. Hoe help je jouw klanten de feestdagen door? De VerpakkingXpert geeft een aantal tips.

Inpakservice in de winkel

Wie last minute zijn Sinterklaas- of kerstinkopen doet heeft vaak haast. Snel ‘even’ in de pauze of na werktijd naar de winkel. En met hem nog tientallen anderen. Voorkom lange wachtrijen voor de kassa en zorg voor een aparte inpakservice. En dan bedoel ik niet een ‘Do IT Yourself’ inpaktafel, maar een professionele inpakservice, waar één of meer inpakstylisten vliegensvlug de mooiste geschenkpakketten maken.

Vertrouwen

Consumenten bestellen steeds vaker hun Sinterklaas- en kerstcadeaus online, eveneens vaak op het laatste moment. Daarom is een tijdige en flexibele levering voor de feestdagen extra belangrijk. Zorg dat je als bedrijf bent voorbereid op de pieken en voorkom te late leveringen. De klant moet op je kunnen rekenen! Geef hem dat vertrouwen, bijvoorbeeld door processen inzichtelijk te maken (levertijden, afleverlocaties, track and trace, retouren) en maak gebruik van een goede verzendverpakking, om schade aan het pakket te voorkomen.

Online inpakservice

Wat voor de fysieke winkel geldt, geldt in dit geval ook voor de webshop. Neem de inpakstress weg door het aanbieden van een inpakservice. Vraag je een bijdrage voor het inpakken? Dan moet je er des te meer een feestje van maken. Je kunt ook leuke extra’s toevoegen aan de cadeauverpakking, zoals een leuk gedichtje.
Overigens zie ik bij veel webshops, dat de klant slechts keuze heeft uit één optie. ‘Ik wil mijn bestelling laten inpakken’. Maar wat betekent dit? Worden alle cadeaus bij elkaar ingepakt of afzonderlijk? En hoe weet je dan wat wat is? Neem ook deze onzekerheden weg. Geef per product een inpakoptie. Klanten kunnen bijvoorbeeld zelf per cadeau kiezen uit een aantal cadeaupapiertjes, een naametiket toevoegen of een persoonlijk kaartje toevoegen.

Vol verwachting klopt ons hart

Of het cadeautje in de smaak valt bij de ontvanger hangt natuurlijk grotendeels af van het product. Maar de cadeauverpakking speelt hierbij wel degelijk een belangrijke rol. Uit onderzoek van wetenschappers aan de Southern Methodist University (SMU) blijkt namelijk, dat een leuke verpakking de waardering van de ontvanger doet toenemen. De geschenkverpakking op zich is al een prikkel om blij van te worden, zonder dat we de inhoud hebben gezien. Volgens de onderzoekers stijgt de waardering voor het geschenk, naarmate er meer aandacht is besteed aan de verpakking. Strikken, lintjes en kleine ornamentjes; een decoratieve cadeauverpakking wordt het meest gewaardeerd. Dus winkeliers, doe je best. Dan heeft de klant weer een zorg minder.