De verpakking als katalysator van groenteconsumptie

De verpakking als katalysator van groenteconsumptie

Het eten van voldoende groenten en fruit blijkt voor veel Nederlanders een lastige opgave. Het advies om 250 gram groenten per dag te eten wordt door slechts 2% gehaald. Hoe komt dat toch? En hoe kunnen we de groenteconsumptie stimuleren? Hier ligt een belangrijke rol voor de verpakking.

Allereerst moeten we ons afvragen waarom we te weinig groenten eten. Aan de ene kant overschatten veel Nederlanders hun groenteconsumptie. Een paar boontjes als onderdeel van de warme maaltijd is niet voldoende. Waarom eten we geen groenten bij het ontbijt, de lunch of als tussendoortje? Daarnaast blijkt uit onderzoek van de voedingsmiddelenindustrie dat we vooral houden van suikers, zout en vetten. Drie stoffen die minimaal aanwezig zijn in groenten. We moeten het eten van groenten aantrekkelijker maken. Dit vraagt om het creëren van bewustwording bij de consument (en dus heldere communicatie), aantrekkelijke foodconcepten en innovatieve, verleidelijke verpakkingen.

Inzicht
Om mensen inzicht te geven in hun eigen groenteconsumptie introduceerde het Voedingscentrum in oktober de groentemeter. Via de website kun je precies bijhouden hoeveel groenten je op een dag eet. Hiervoor is (nog) geen app beschikbaar, maar er zijn vergelijkbare apps, zoals de ‘Mijn Eetmeter app’. Je kunt consumenten natuurlijk zelf gegevens in laten vullen, maar je kunt ook via de verpakking verschillende koppelingen maken. Bijvoorbeeld via een barcode. Wanneer de consument de barcode scant, worden de voedingswaarden direct in de app geladen. Daarnaast kun je door middel van consumententechnologie veel meer communiceren via de verpakking. Hier liggen zeker mogelijkheden, om via de verpakking de groenteconsumptie te stimuleren.

Communicatie
Je kunt ook rechtstreeks communiceren via de verpakking. Waar letten consumenten op als zij groenten kopen? Tegenwoordig wil de consument puur natuur, onbespoten en het liefst lokaal. Vertel dit verhaal via de verpakking. Vergeet hierbij niet dat kleuren, materialen en vormen ook onderdeel zijn van het verhaal. We proeven met onze ogen. Zorg daarom voor een aantrekkelijke verpakking, waarmee je consumenten verleidt, om meer groenten te eten.

Gemak
De Nederlandse consument wil gemak. Maak het eten van groenten gemakkelijk. Nederland is kampioen op het gebied van voorverpakte groenten en ook kant-en-klaar maaltijden doen het goed. De groeiende vraag naar convenience producten vraagt om slimme verpakkingsoplossingen. De verpakking vervult een essentiële rol op het gebied van houdbaarheid en smaakbehoud. Als we iets lekker vinden, willen we er meer van. De verpakking draagt hieraan bij. De verpakking speelt ook een belangrijke rol in het bereidingsproces. Innovaties richten zich onder andere op het selectief en optimaal verhitten van de verschillende maaltijdcomponenten (shielding). Dit komt uiteindelijk weer ten goede van de smaak. En ook hier geldt dat een aantrekkelijke verpakking de consument naar het groenteschap lokt.

Voorverpakte groenten doen het goed in ons land

Voorverpakte groenten doen het goed in ons land

Ken jij voorbeelden van aantrekkelijke groenteverpakkingen?