Snoeien in keurmerken op verpakkingen

Snoeien in keurmerken op verpakkingen

Keurmerken op verpakkingen zijn bedoeld om consumenten te helpen, maar door de wildgroei aan keurmerken zie je door de bomen het bos niet meer. Het kabinet wil hier een einde aan maken en toewerken naar een duidelijker voedselkeurmerkensysteem. Minister Schippers (Volksgezondheid) kondigde op 19 oktober het einde van het ‘Ik kies bewust’-vinkje aan. Fabrikanten hebben vanaf die datum één jaar de tijd om de vinkjes van hun verpakkingen te halen.

De Consument voert al jaren strijd tegen het ‘Ik kies bewust’-vinkje op verpakkingen. Het vinkje geeft een ‘betere keuze in de productgroep aan’ en staat vermeld op producten die je als extraatje eet, zoals tussendoortjes, ijsjes en snoep. Een product zonder vinkje is volgens de Consumentenbond niet per definitie minder goed. Daarnaast heerst er veel onduidelijkheid over de betekenis van het ‘Ik kies bewust’-keurmerk. Zo bleek uit onderzoek van de Consumentenbond, dat bijna 80 procent van de consumenten niet weet waar het blauwe vinkje voor staat.

App

Als alternatief voor het vinkje pleit de minister voor een app, die (persoonlijke) informatie geeft over de samenstelling en voedingswaarden van het product. Wat voor de een gezond is, kan voor de ander ongezond zijn. Maar ook hierover spreekt de bond zich kritisch uit. Men wil een systeem dat in één oogopslag vertelt hoe (on)gezond een product is. Een app is hiervoor niet het juiste middel, omdat dit niet voor iedereen toegankelijk is. “Een app werkt niet voor een moeder die met drie jengelende kinderen door de supermarkt loopt,” verklaart woordvoerster van de Consumentenbond Sandra de Jong aan de Volkskrant.

Rood, oranje, groen

De Consumentenbond geeft de voorkeur aan een stoplichtsysteem, naar het voorbeeld van de Britten. Op de voorkant van elke verpakking staan de belangrijkste voedingswaren (vet, verzadigd vet, suiker en zout) vermeld in een rood, oranje of groen vakje. Groen staat voor laag, oranje voor gemiddeld en rood voor hoog. Zo krijgt de consument duidelijke informatie over de voedingswaarden van een product en kunnen producten bovendien gemakkelijk worden vergeleken.

De toekomst van keurmerken

Verpakkingen moeten consumenten informeren. Keurmerken zijn heel nuttig, áls de consument weet waar ze voor staan (en als ze betrouwbaar zijn natuurlijk). Een app is wellicht een volgende stap (de kritiek hierop buiten beschouwing gelaten). Zelf zie ik in de toekomst een meer actieve rol voor de verpakking weggelegd, waarbij de tussenkomst van een smartphone misschien niet eens meer nodig is. Verpakkingen worden immers steeds slimmer. Etiketten die van kleur veranderen… Ik zie mogelijkheden, ook al is dit nog toekomstmuziek natuurlijk.

Laat jij je leiden door keurmerken op verpakkingen? En wat is volgens jou de ideale manier om consumenten te informeren over zaken als gezondheid, milieu en dierenwelzijn via de verpakking? Ik ben benieuwd naar jouw ideeën.