quilt free consumption verpakking

Verpakkingen en guilt free consumption

Burgers willen in toenemende mate eerlijk consumeren. De aandacht voor maatschappelijke en verantwoorde aspecten van producten (en diensten) neemt toe. Dit wordt guilt free consumption genoemd. We willen genieten, maar wel met een goed gevoel. Hier ligt een belangrijke rol voor de verpakking.

 

Tijdens mijn research viel mijn oog op de term ‘vliegschaamte’. Mensen beseffen steeds meer dat vliegen slecht is voor het milieu en zoeken daarom naar alternatieven. We willen immers goed doen en zeker niet het klimaat verpesten. In het kader van verpakkingen zou je kunnen spreken van een ‘plasticschaamte’. Consumenten eisen alternatieve verpakkingsmaterialen en als fabrikant kun je niet achterblijven.

Schaam je

Zeker nu social media steeds vaker wordt gebruikt als schandpaal mag je als fabrikant/ merk wel oppassen, want je wilt je toch zeker niet schuldig maken aan een verpakkingsdelict. Social media staat vol met foto’s van ‘gênante’ verpakkingen. Het gebruik van (onnodig) plastic is slechts één voorbeeld. Ook oversized verzenddozen krijgen er regelmatig van langs. In dit kader kiezen steeds meer webshops voor packaging on demand, waarbij de verpakking volledig wordt afgestemd op het product. Er zijn ook webshops die de verzenddoos achterwege laten bij producten die al vanuit de fabriek een stevige omdoos hebben.

Goed gevoel benadrukken

Voorkom negatieve publiciteit en toon je maatschappelijke betrokkenheid via de verpakking. Verpakkingen van natuurlijke materialen, zoals karton, hout en bamboe, doen het goed. De mate waarin de milieu-impact van deze producten werkelijk lager ligt dan van de plastic variant valt in sommige situaties te bezien, maar voor de consument ‘voelen’ de natuurlijke materialen goed. Natuurlijke verpakkingen passen daarom uitstekend binnen guilt free consumption en dan smaakt die voorverpakte sandwich of koffie to go toch ineens een stuk lekkerder…

Verder kun je consumenten ook een handje helpen bij hun behoefte aan guilt free consumption. Stimuleer (correcte!) afvalscheiding door het gebruik van mono-materialen en vermeld afvaladvies op de verpakking.

Ken jij voorbeelden van verpakkingen die perfect inspelen op de trend van eerlijk en bewust consumeren of de plank juist volledig misslaan?