webshop verpakking

Online shopgedrag en verpakkingsdesign

Online shoppen in Nederland groeit nog steeds. In 2018 nam het aantal online aankopen toe met 10% en tussentijdse cijfers laten ook dit jaar weer groei zien. Pure players, webwinkels die alleen online actief zijn, hebben begin van dit jaar 11,3% meer omzet gemaakt. De omzet bij multi-channelers groeide met 26,5%[1]. SAP deed onderzoek naar het shopgedrag van de Nederlandse consument. Ik bespreek de belangrijkste bevindingen gekoppeld aan verpakkingsdesign.  

Online hardlopers

Kleding, schoenen en accessoires zijn de meest populaire online producten (80%), gevolgd door reizen (68%), entertainment (53%), digitale goederen (52%) en boodschappen (43%). In vrijwel elk geval is de verpakking het enige fysieke contactmoment tussen de webshop en de consument. Het is daarom belangrijk om goed na te denken over wat je uitstraalt via de verpakking.
Deze impact gaat verder dan alleen een mooie doos of verzendzak. Ook elementen zoals mate van duurzaamheid (niet onnodig veel verpakkingsmateriaal) en gemak spelen een rol.

Loyale klanten

Dit blijkt ook uit het onderzoek. Zo is een eenvoudig retourproces een belangrijk onderdeel van de winkelervaring. De respondenten noemden een eenvoudig retourproces als belangrijkste wens voor een goede online shopervaring. Een goed retourbeleid geeft vertrouwen en leidt bovendien tot meer loyale klanten. Verpakkingen spelen een belangrijke rol bij het retourproces. Je kunt het proces vereenvoudigen door het aanbieden van een verzenddoos of verzendzak met retourstrip. Dit scheelt voor de consument weer een aantal handelingen en dat wordt gewaardeerd.

Kwaliteit

Vertrouwen is bij online shoppen ontzettend belangrijk. Consumenten moeten erop kunnen vertrouwen dat de producten in goede staat worden afgeleverd. Zeker als het gaat om breekbare en kwetsbare producten, zoals elektronische apparatuur en versproducten. Ook hier ligt een prominente rol voor de verpakking. Beschadigde verpakkingen (en producten) kunnen rekenen op een keiharde return. Een slechte verzendverpakking is funest voor de klantloyaliteit. Het is voor consumenten zelfs een reden om ergens niet meer te bestellen.

Merkbeleving

Offline prikkel je de klanten met een mooie etalage, vriendelijke service en een lekkere geur. Dit kun je online moeilijk overbrengen, maar met een goede verpakking kom je een heel eind. Zorg voor extra uitpakpret met een mooi verpakkingsdesign, voeg eventueel iets extra’s toe en maak het persoonlijk. Zet bijvoorbeeld in op zintuigenmarketing door het toevoegen van een lekker luchtje. Met andere woorden: beschouw de verzenddoos als de fysieke winkel in het klein!

Bron:
[1] https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2019/16/omzet-detailhandel-ruim-4-procent-hoger-in-februari