Innovatieve transportverpakkingen: meer aandacht voor attractie

Innovatieve transportverpakkingen: meer aandacht voor attractie

Op 17 maart vindt de uitreiking van de NL Packaging Awards 2016 plaats, de vakprijs voor de Nederlandse verpakkingsbranche. De Awards worden uitgereikt in twaalf categorieën, waaronder transportverpakkingen. Wat mij opvalt, is dat ook hier presentatie een steeds belangrijkere rol speelt.

Bij transportverpakkingen denken we in eerste instantie aan stevige kartonnen dozen, opeengestapeld achter in het laadruim van een vrachtwagen. Maar een transportverpakking is zoveel meer. En zeker vandaag de dag: de focus ligt niet langer alleen op de functie van beschermen. De attractiestrategie wint terrein.

Verkoopklare verpakkingen: Ready 2 sell
Deze ontwikkeling hangt nauw samen met de trend van retail- en shelf ready packaging (RRP en SRP). De transportverpakking is steeds vaker een verkoopklare verpakking. Dat betekent; direct klaar voor het schap, dus opvallen is een must. De transportverpakking speelt een belangrijke rol bij de communicatie en promotie van het merk in het schap. De effen kartonnen doos maakt plaats voor een hoogwaardig bedrukt exemplaar, voorzien van een praktische perforatie of scheurtape, waarmee je in een handomdraai een soort presentatie unit of displaydoos creëert.

Direct meenemen: Ready 2 go
Naast meer gebruiksgemak in de winkel, zien we ook voorbeelden van transportverpakkingen die zich direct richten op de consument. Ready to sell wordt dan ready to go. Transportverpakkingen zijn bijvoorbeeld voorzien van een (uitgestanst) handvat. Het idee is niet nieuw: we kennen allemaal de grootverpakkingen toiletpapier, voorzien van een handvat. Direct toegepast op transportverpakkingen, is echter wel nieuw.

Van kartonnen doos naar ‘cadeautje’
De attractiestrategie wint ook terrein door de opkomst van e-commerce. Net als bij RRP en SRP worden consumenten direct geconfronteerd met de transportverpakking. Ditmaal niet in de winkel of supermarkt, maar direct aan huis. In dit geval moet de transportverpakking de ontvanger op een ‘unboxing experience’ trakteren. Er worden steeds vaker veredelingstechnieken toegepast, zoals embossing en uv lak en er wordt ook aandacht besteed aan de binnenzijde. Daarnaast zien we nieuwe producten, zoals Geami WrapPak®. Dit unieke materiaal heeft een zeer hoge presentatiewaarde, dankzij de opvallende 3D honingraatstructuur en producten worden tegelijkertijd optimaal beschermd.

geami2kopie

Ken jij nog andere voorbeelden van innovatieve transportverpakkingen, waarbij er veel aandacht is besteed aan optimale presentatie?