Internationale Vrouwendag

Internationale Vrouwendag

Vandaag, 8 maart, is het Internationale Vrouwendag. Deze dag staat in het teken van de rechten voor de vrouw. Diverse vrouwenbewegingen vragen op deze dag aandacht voor verschillende thema’s, zoals economische zelfstandigheid, arbeidsrechten en gelijkheid voor vrouwen over de hele wereld. Internationale Vrouwendag is dé gelegenheid bij uitstek, om vrouwen in het zonnetje te zetten.

Internationale Vrouwendag is in de twintigste eeuw ontstaan, toen vrouwen voor het eerst gezamenlijk opkwamen voor hun rechten. Op 8 maart 1908 vond in New York de eerste staking door vrouwen plaats. Die staking was het begin van de strijd voor de vrouwenemancipatie. In Nederland vond de viering voor het eerst plaats in 1912, maar de Eerste Wereldoorlog maakte een einde aan de traditie. Pas in de jaren zestig kwam er weer belangstelling voor het gebruik en sinds de jaren zeventig is de Internationale Vrouwendag door verschillende landen als officiële feestdag erkend.

Cadeaus
In Oost-Europa en met name in Rusland wordt de Internationale Vrouwendag groots gevierd. Vrouwen worden verwend met een mooie bos bloemen of andere cadeaus. Echtgenotes, moeders, collega’s; iedere vrouw wordt tijdens deze dag extra in het zonnetje gezet. Dat merken Nederlandse exporteurs ook. In aanloop naar Internationale Vrouwendag neemt de export van bloemen, boeketten en bijbehorende verpakkingen, zoals bloemenhoezen en transportdozen, naar Oostbloklanden explosief toe.

Surprised with roses!

Commercieel

In Nederland pakken we minder groots uit tijdens de Internationale Vrouwendag, maar is dit wellicht een kwestie van tijd? Ik hoor de kritiek: moeten we ook van deze feestdag een commercieel spektakel maken? Niet alleen Nederlandse exporteurs kunnen ‘profiteren’ van deze dag, er liggen wat mij betreft ook kansen voor retailers en foodservicebedrijven in eigen land. Kijk naar Valentijnsdag, Pasen, Moederdag of Kerstmis: de economie vaart wel bij dit soort dagen. Ondernemers worden uitgedaagd om binnen het specifieke thema passende producten en diensten aan te bieden. De verpakking kan je helpen, om een bepaald thema te benadrukken.

De vrouw centraal
Verschillende (online) retailers grijpen die kans. Zo hebben verschillende webshops een speciale cadeaupagina voor Internationale Vrouwendag samengesteld. Bloemisten haken in op het thema met ‘speciale boeketjes voor haar’ en ook aanbieders van speciale ‘vrouwenboeken’ maken een koppeling met het thema. Critici verbazen zich over deze commerciële insteek; Internationale Vrouwendag is dan misschien wel een reden voor een feestje, maar de onderwerpen die aan de orde komen zijn doorgaans minder feestelijk. De verpakking kan je helpen, om op een oprechte manier aandacht te vragen voor het thema. Kies bijvoorbeeld voor een opvallende slogan of geef uitleg over het thema via de verpakking.

Hoe sta jij als ondernemer tegenover de koppeling van Internationale Vrouwendag aan commerciële doeleinden? En welke rol is hier eventueel voor de verpakking weggelegd? Ik ben benieuwd naar jouw mening.