Influencer packaging en het perfecte plaatje
Bij influencer marketing draait alles om het perfecte plaatje. Verpakkingen spelen hierbij een belangrijke rol. Die rol is zo groot dat er tegenwoordig zelfs lege verpakkingen op internet te koop worden aangeboden.
Een mooie, opvallende verpakking fungeert als een echte like-generator en stimuleert social sharing. Dit draagt niet alleen bij aan je naamsbekendheid, maar versterkt ook de sociale bewijskracht. Hoe meer likes, hoe beter is de gedachte. Mensen zijn nu eenmaal kuddedieren en volgen de massa. Je kiest automatisch voor het YouTube filmpje met de meeste likes en het volste terras. Zo werkt het ook met verpakkingen. Een spraakmakende verzenddoos of een creatieve take-away verpakking krijgt massaal likes. Hier moeten we meer van weten (lees: hebben!).
Influencer marketing
Merken zetten steeds vaker influencer marketing in op social media om producten te promoten en meer naamsbekendheid te genereren. Je lift mee op het bereik en de impact van de influencer om de doelgroep te bereiken. Uit onderzoek naar de voorkeuren voor e-commerce verpakkingen blijkt dat bijna 40% van de respondenten een foto deelt op social media vanwege de verpakking[1]. Een ijsmerk uit New York zag de omzet met maar liefst 50% stijgen, nadat het merk de verpakking had aangepast voor de ‘Instagram-generatie’[2]. Verpakkingen spelen dus een belangrijke rol bij social influencer marketing. Met de opkomst van shelfies gaat dit nog een stapje verder.
Shelfies
De shelfie-trend begon een aantal jaar geleden als een mooie foto van een boekenkast. Inmiddels zien we shelfies van perfect ingerichte badkamerkastjes tot koelkasten. Ook hier spelen verpakkingen een belangrijke rol, want de producten samen moeten een prachtige compositie vormen. Het streven naar het perfecte plaatje gaat zelfs zo ver dat influencers gebruik maken van lege verpakkingen[3]. Niet iedereen kan zich immers dure merken veroorloven. In antwoord op deze ontwikkeling worden er steeds meer lege verpakkingen te koop aangeboden. Het zijn dan vooral verpakkingen van luxeproducten, maar dit toont aan hoe ver de impact van een onderscheidend verpakkingsdesign reikt.
Verschillende merken zetten in op Instagrammable packaging. Naast een mooi, creatief verpakkingsdesign kun je ook door middel van humor op de verpakking online opvallen. Een ander middel is het personaliseren van verpakkingen. De bekers van Starbucks blijven populair op social media: een koffiebeker met je eigen naam erop is én blijft hip.
Ken jij voorbeelden van verpakkingen die een heuse Instagram-hit zijn geworden en viraal gaan?
Bronnen:
[1] https://www.shorr.com/sites/default/files/whitepaper-ecommerce-packaging-preferences-survey-custom-shorr.pdf
[2] https://www.foodinspiration.com/nl/2017-05-26-verpak-voor-instagram/
[3] https://www.hln.be/nina/style/waarom-er-steeds-meer-lege-parfum-en-zeepflesjes-op-internet-te-koop-zijn~a99290dd/