streetfood verpakking

De verpakking op tafel

Sinds 2016 verovert streetfood de Nederlandse horeca. Er ontstaan (nog steeds) nieuwe streetfood-restaurants en de menukaart van bestaande restaurants is aangepast of aangevuld met de lekkerste streedfood-gerechten. Hiermee krijgt ook de verpakking een plekje op tafel, want bij streetfood draait het niet alleen om een verfijnde gastronomie, maar ook om een eigentijdse presentatie.

De invloed van streetfood is duidelijk zichtbaar in de presentatie van food. Steeds meer restaurants laten zich inspireren door verpakkingen en disposables voor de presentatie van gerechten. Het resultaat is een creatieve mix tussen luxe servies en verpakkingen ‘van de straat’.

Variatie op tafel

Streetfood komt oorspronkelijk uit Azië, maar inmiddels komt elke wereldkeuken terug in de streetfood. Kenmerkend voor streetfood zijn vaak kleinere gerechten en snacks, die je zo uit het vuistje kunt eten. Verpakkingen bieden in dit geval een uitkomst. Ze zijn vaak speciaal ontworpen voor on the go consumptie en sluiten qua vorm en grootte perfect aan bij streetfood-gerechten. De variatie (vorm, grootte, kleur, materiaal) in verpakkingen is bovendien enorm. Meer dan bij een traditioneel servies. Hierdoor kun je eindeloos variëren in de manier van presenteren en blijf je gasten verrassen.

Inspiratie

We zien wraps gereserveerd in een foodvel op een houten plank, noodles in een take away bakje, bao pao’s in een palmblad schaaltje en burgers gewikkeld in een servetje in een typisch Amerikaans draadmandje. Bestek wordt vervangen door prikkers. Bestel je warme appeltaart als dessert? Grote kans dat deze wordt geserveerd in een miniatuur kartonnen bakvorm. En pizza? Die wordt ‘gewoon’ geserveerd in de doos, waarbij de doos na opening transformeert tot een handige plate.

Er komen dus steeds meer nieuwe verpakkingen op de markt die de overgang van buiten naar binnen faciliteren. Eerder gebruikte ik hiervoor de termen ‘ready to present’ en ‘ready to eat’ packaging in de context van take away-food en delivery. Deze vernieuwende concepten sluiten uiteraard ook prima aan bij de streetfood-trend.

Ken jij nog meer inspirerende voorbeelden van verpakkingen op tafel?