high tech packaging Augmented Reality

De opmars van high tech packaging

De ontwikkelingen op het gebied van high tech verpakkingen staan niet stil. Verpakkingen worden steeds slimmer. Enerzijds gericht op de interactie met de consument. Anderzijds spelen slimme verpakkingen een belangrijke rol in de strijd tegen voedselverspilling. Waar staan we nu? Ik bespreek een aantal ontwikkelingen.

Goed geïnformeerd

De kritische consument wil alles weten over het product. Je kunt al deze informatie niet kwijt op het etiket en daarom bieden steeds meer retailers productinformatie via Augmented Reality (AR) of Near Field Communication (NFC). Wanneer de klant met zijn smartphone de verpakking scant krijgt hij aanvullende informatie, bijvoorbeeld over de herkomst (koeien in de wei), maar ook leuke extra’s, zoals een (recept)tip of aanbieding. De informatie wordt vaak realistisch weergegeven in 3D, voor een bijzondere klantervaring.

Toveren met inkt

Je kunt de klantervaring ook optimaliseren door high tech te verwerken in het verpakkingdesign zelf. Zo lanceerde Coca-Cola Turkije deze zomer blikjes voorzien van temperatuurgevoelige inkt. De ontwerpen op de blikjes hebben allemaal een zomer-thema. Bij omgevingstemperatuur zijn de afbeeldingen kleurloos en zodra de juiste consumptietemperatuur is bereikt krijgen de afbeeldingen kleur. Dit effect is niet alleen gaaf om te zien, het zorgt er tevens voor dat consumenten hun Cola altijd onder de juiste temperatuuromstandigheden drinken voor de beste smaakkwaliteit. Biermerk Jupiler paste thermochrome inkt al toe in 2005. Destijds niet gericht op de consument, maar op de horecaondernemer, zodat het bier op de juiste temperatuur werd uitgeschonken. Wanneer het bier te lauw was verdween de merknaam van het flesje.

THT

Er zijn ook verpakkingen die van kleur veranderen wanneer het product (bijna) bedorven is. Consumenten hoeven niet langer te twijfelen over de houdbaarheidsdatum, waardoor voedsel niet onnodig wordt weggegooid. Daarnaast is de THT-datum op verpakkingen niet altijd betrouwbaar, bijvoorbeeld wanneer voedsel onderweg naar huis aan te hoge temperaturen wordt blootgesteld. Chinese onderzoekers hebben een speciale sticker ontwikkeld die een indicatie geeft van de kwaliteit van het verpakte product[1]. Verse producten krijgen een rood label en naarmate de tijd vordert verandert het label in respectievelijk oranje, geel en groen. Groen geeft aan dat het product bedorven is. Onderzoek toont aan dat de THT-datum op de verpakking niet altijd overeenkomt met hetgeen de sticker aangeeft. Slimme verpakkingen spelen dus ook een belangrijke rol bij voedselveiligheid.

Ken jij nog andere voorbeelden van slimme verpakkingen die inspelen op de beleving en/of de strijd aangaan met voedselverspilling?

Bron:
[1] https://www.kijkmagazine.nl/nieuws/sticker-waarschuwt-voedselbederf/