Hoe verpakkingen het shopgedrag beïnvloeden
Het is een bekend gegeven dat verpakkingen het koopgedrag van consumenten beïnvloeden. De verpakking speelt immers een belangrijke rol in de customer experience. Een opvallende verpakking verleidt de klant tot aankoop en schept bepaalde verwachtingen over een product. Maar de impact van verpakkingen reikt nog verder. Wist je bijvoorbeeld dat verpakkingen ook de verblijfsduur en routing beïnvloeden?
Dit blijkt uit een neurowetenschappelijk onderzoek van het Franse adviesbureau Négosciences[1] naar de invloed van verpakkingen op consumentengedrag. Het onderzoek richtte zich specifiek op de rol van AGF-verpakkingen.
Meer tijd
Klanten brengen zo’n 17 tot 50% meer tijd door voor de groenten- en fruitstand als de producten zijn verpakt in karton in plaats van in plastic. Ditzelfde geldt voor een kartonnen verpakking versus geen verpakking.
Meer bereik
De kartonnen verpakking lijkt tevens een ‘lokkertje’ om ook de rest van de groenten- en fruitafdeling te verkennen. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat klanten 51% meer van het winkeloppervlak verkennen als er kartonnen verpakkingen worden gebruikt in plaats van plastic.
Minder focus op de prijs
De verpakking kan ook de focus van de consument beïnvloeden. Bij onverpakte groenten en fruit legt de consument veel meer aandacht op de prijs dan op het product zelf: 15,5% heeft slechts aandacht voor het product. Bij plastic en karton is dit aantal respectievelijk 59,2% en 83,5%.
Verhoogde koopintentie
En zoals eerdere onderzoeken reeds hebben aangetoond, blijkt ook uit dit onderzoek dat je met een opvallende verpakking de koopintentie verhoogt: het aantal klanten dat groenten en fruit koopt groeit tussen de 13 en 16% wanneer de producten worden gepresenteerd in kartonnen trays in plaats van in plastic containers of onverpakt.
Verschillende verpakkingen hebben dus een verschillende uitwerking op het consumentengedrag. Toch meent 95% van de respondenten dat hij of zij de verpakkingen in het schap niet opmerkt. Dat klinkt misschien tegenstrijdig, maar mensen verwerken veel informatie onbewust. En juist dan blijken we gevoelig voor kleuren, beelden en materialen. Al deze elementen roepen onbewust een bepaald beeld op. Wat (of waaraan) denk jij bij het zien van een groene chipsverpakking of een blauwe aardappelzak?
[1] https://www.cartononduledefrance.org/wp-content/uploads/2018/10/CP-COF-Conf%C3%A9rence-de-presse-2018-EN.pdf In opdracht van De handelsvereniging Carton Ondulé de France.