Heel Holland ‘boxt’
Er is een groeiende vraag naar gemakkelijke, gezonde maaltijden met verse ingrediënten. Maaltijdboxen zijn hierdoor erg in trek. Het aanbod en de variatie zijn de afgelopen jaren toegenomen en daarmee ook de verpakking.
De markt van de maaltijdboxen is volwassener geworden. Het aanbod is gegroeid en de bezorging sterk verbeterd. Verpakkingen spelen een belangrijke rol in het bezorgproces en bij de productbeleving en -kwaliteit.
De meeste leveranciers kiezen voor een bedrukte kartonnen doos, maar we zien ook (herbruikbare) kratjes van hout of plastic. Andere partijen kiezen voor maaltijdzakken in plaats van een kartonnen doos, onder andere met oog op minder materiaalgebruik.
Beleving
Verpakkingen spelen een belangrijke rol bij de beleving van de consument. Niet voor niets pakt Albert Heijn in de decembermaand uit met vijf feestelijke boxen. De kerstsfeer is meteen ‘aan’ bij het zien van de dozen. Er zijn ook aanbieders die zich profileren als eerlijk, lokaal en vers. Zo kiest – de naam verraadt het al – de Krat voor een houten maaltijdkrat. Het authentieke houten kratje wekt de suggestie dat de producten rechtstreeks van de boer of de veiling komen. Lekker vers dus!
Willem&Drees (Beebox) kiezen voor een herbruikbare oranje krat. Het plastic materiaal past qua look en feel misschien niet helemaal bij de ‘bio-gedachte’, maar het verhaal hierachter is dat de oersterke kratten geschikt zijn voor veelvuldig hergebruik. Het is dan wel belangrijk dat de consument hiervan op de hoogte is.
Vanaf Kerst gaat het nieuwe maaltijdboxconcept ‘Cook like a Chef’ van start. Topchefs hebben hun krachten gebundeld in een culinaire maaltijdbox. Binnen twintig minuten zet je een sterrenmenu op tafel. Ik heb de verpakking van dit nieuwe concept nog niet gezien, maar ik verwacht dat deze net zoveel aandacht krijgt als de opmaak van het bord in een sterrenrestaurant… Dat wordt vast een lust voor het oog!
Ik schrijf het vaker: een verleidelijke verpakking deelt in de voorpret. Dat is bij een maaltijdbox niet anders. Ken jij nog andere voorbeelden van maaltijdboxen, waarbij de verpakking de juiste beleving oproept (of misschien juist niet)?