foodpackaging

De foodrevolutie vraagt om nieuwe verpakkingsoplossingen

De buitenshuisconsumptie is in 2018 weer fors gegroeid, zo blijkt uit cijfers van het FoodService Instituut[1]. De bezorgomzet binnen foodservice steeg met 13,4% naar € 1,7 miljard. De bezorging vanuit het foodretailkanaal steeg met maar liefst 29% naar ruim € 1,4 miljard. Deze foodrevolutie blijft de verpakking niet ongemoeid en biedt nieuwe kansen.

Het kennisinstituut noemt zeven ‘groeiveroorzakers’ los van prijsstijgingen. De groeiveroorzakers vragen om nieuwe, innovatieve verpakkingsoplossingen.

  1. Meer eenpersoonshuishoudens
    Nederland telt steeds meer eenpersoonshuishoudens. Daarnaast eten mensen die wel een partner en/of gezin hebben vaker alleen. Onder andere als gevolg van veranderende werktijden. Hierdoor neemt de vraag naar kleinere porties en dus ook de vraag naar kleinere verpakkingen toe.
  2. Wens naar meer gemak
    Convenience food is geen hype, maar een randvoorwaarde. Klanten willen gemak. Steeds meer consumenten bestellen hun boodschappen online, halen een ‘snelle hap’ onderweg, kiezen voor een kant-en-klaar maaltijden of laten eten bezorgen. Al deze ontwikkelingen vragen om nieuwe foodverpakkingen. Zeker op het gebied van delivery liggen uitdagingen, want de klant verwacht thuis restaurantkwaliteit. Met de juiste verpakking blijven producten op de juiste temperatuur en lekker vers en knapperig.
  3. Liefde voor luxe
    Het consumentenvertrouwen is hoog en de vraag naar luxe producten neemt toe. Deze ontwikkeling zien we zowel in food als non-food. In plaats van een standaard broodje kaas kiest men voor een luxe variant. Speel in op de trend met een luxe verpakking. Door middel van een onderscheidend verpakkingsdesign versterk je de premium beleving.
  4. Food als een lifestyle
    Eten is een levensstijl. Wat je eet vertelt iets over wie je bent als persoon en jouw sociale status. En dit deel je het liefst met de hele wereld. Een mooie foodpresentatie die perfect visualiseert waar je als bedrijf of merk voor staat is een must. De verpakking is hiervoor het ultieme middel en stimuleert social sharing. Zo draagt de verpakking ook bij aan jouw online zichtbaarheid.
  5. Meer aanbod
    Er ontstaan steeds meer nieuwe foodconcepten. De concurrentie is groot en daarom is het belangrijker dan ooit om eruit te springen. Met een opvallend verpakkingsdesign verleid je de consument om te kiezen voor jouw product. Daarnaast vraagt de verscheidenheid aan producten om nieuwe, innovatieve foodverpakkingen.
  6. De trek naar buiten
    Mensen eten steeds vaker buiten de deur. Tijdens mooie zomerdagen op het terras of in het park en onderweg. Ook dit vraagt om nieuwe foodverpakkingen, met als belangrijkste focus een gebruiksvriendelijk design. Denk bijvoorbeeld aan een maaltijdbox (handig meenemen) die zich uitvouwt tot een bord (handig voor in het park) of aan een praktische draagtray voor eten en drinken to go.
  7. Meer tussendoortjes
    De vaste eetmomenten verdwijnen en mensen kiezen vaker voor een tussendoortje. Dit leidt onder andere tot een grotere afname van food to go. Verpakkingen spelen een belangrijke rol op het gebied van gebruiksgemak en beleving.

Bron:
[1] https://fsin.nl/actueel/nieuws/549/foodservice-passeert-de-grens-van-%E2%82%AC-20-miljard