Groentjes; kinderen en duurzaamheid
Het wordt regelmatig gezegd; ‘de jeugd heeft de toekomst’. Er zit ongetwijfeld een kern van waarheid in, daarom is het belangrijk om kinderen al op vroege leeftijd normen en waarden bij te brengen. Zo functioneren ze later als goede, sociale burgers binnen de maatschappij.
Dit gezegd hebbende; hoe kunnen we ervoor zorgen dat ‘duurzaam leven’ een van die meegegeven waarden zal zijn? Eigenlijk best simpel: voorzie jonge mensen van kennis op het gebied van duurzaamheid. Ouders en leerkrachten spelen bij dit proces een heel belangrijke rol. Thuis kunnen paps en mams de koters laten zien dat afval scheiden kinderspel is, dat een tweedehands fiets net zo prima is als een nieuwe en dat je na vijf minuten douchen net zo schoon bent als na een kwartier.
Maar wat zijn de mogelijkheden binnen het onderwijs? Stichting Duurzame Pabo heeft een handig hulpmiddel ontwikkeld voor leraren: Leerkracht Competenties Duurzaamheid. De basisgedachte luidt als volgt: ‘Zorg dat er genoeg is voor iedereen, voor altijd.’ Dit document helpt de docent om het onderwerp duurzaamheid efficiënt te integreren in het leerprogramma. Zelfs als de leraar zelf niet heel groen leeft is het geschikt voor gebruik; het is compact en laat ruimte over voor eigen visie en interpretatie.
Wanneer de integratie van duurzaamheid binnen het onderwijsprogramma een stadium verder is, is Eco-Schools een mooi instrument om mee te werken. Het is geschikt voor op de basisschool of in het voortgezet onderwijs. Als de stappen succesvol zijn doorlopen krijgt de school de groene vlag, het internationale keurmerk voor duurzame scholen. Er bestaat al een netwerk van 112.000 duurzame scholen verspreid over drieënvijftig landen.
Ik hoop dit groene exemplaar binnenkort op zo veel mogelijk plekken te zien wapperen. Wat zeg jij? Veel te complex om kinderen op jonge leeftijd te belasten met een onderwerp als duurzaamheid, of jong geleerd, is oud gedaan?