Foodfun en verpakkingsdesign

Foodfun en verpakkingsdesign

Food meets fun. De horecabeleving draait niet langer alleen om eten, maar ook om vermaak. Er ontstaan steeds meer nieuwe concepten die food en fun combineren. Die funfactor kun je ook uitstekend toevoegen via de verpakking.

Consumenten willen steeds opnieuw verrast en geprikkeld worden. Of, zoals Albert Top, eigenaar van Crossmarks stelt[1]: “Merken en retailers die ‘fun’ brengen in het leven van klanten krijgen een grotere waardering.” Bij voorkeur worden alle zintuigen van de consument geprikkeld. In navolging van de traditionele mix steengrillen en bowlen en ontstaan er nieuwe, verrassende food-entertainmentconcepten. Op het gebied van verpakkingen wordt er steeds meer aandacht besteed aan een zinnenprikkelend verpakkingsdesign. De verpakking is niet langer puur functioneel, maar deelt in de voorpret van een smakelijke maaltijd of snack.

Humor op de verpakking

De funfactor bereik je natuurlijk met humor. Denk aan grappige teksten (‘Schudden voor, maar niet tijdens gebruik’[2]), gekke afbeeldingen en onverwachte product-verpakkingscombinaties. Friet in een jampotje of een hamburger in een cadeaudoosje? Dat is even wennen, maar juist daarom hartstikke leuk. Foodprofessionals durven steeds meer te experimenteren met verpakkingen in de strijd om de leukste te zijn.

Food als gift

Cadeautjes krijgen is altijd leuk. Daarom wordt eten steeds vaker verpakt als een gift. Hiermee zorg je voor meer uitpakpret en dit draagt bij aan een bijzondere gastbeleving. Het is overigens bewezen dat een mooi verpakkingsdesign bijdraagt aan een positieve smaakbeleving. Dubbel zoveel pret dus!

Entertainment

Verpakkingen worden steeds geavanceerder. Via technieken, zoals QR, AR en NFC, gaat er een nieuwe wereld open voor de gast. Neem hem mee op avontuur door de ‘making-of’ van jouw product of voeg een spelelement toe (bij voorkeur met winkans). Zo bied je de gast niet alleen een lekkere hap, maar ook vermaak. En dat is precies wat de moderne gast graag wil.

Ken jij voorbeelden van verpakkingen die inspelen op de fun- en entertainmentfactor?

[1] https://retailtrends.nl/item/39184/tien-wensen-van-de-huidige-foodshopper
[2] Innocent