Een cadeautje bij de snackbar

Een cadeautje bij de snackbar

Food en verpakkingen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Trends in food gelden ook voor verpakkingen. Wat zijn de actuele horecatrends en hoe worden deze vertaald naar de verpakking? Ik bespreek een drietal ontwikkelingen.

1. De ultieme beleving

Het is nog steeds één van de belangrijkste foodtrends: gasten zijn op zoek naar de ultieme beleving. De locatie, het interieur, de producten die je verkoopt en zelfs het toilet. Alles is ingericht volgens een uniek en onderscheidend concept. Verpakkingen en disposables spelen een belangrijke rol bij de presentatie van food. Stem je assortiment verpakkingen en disposables daarom af op de horecaformule, zodat het totaalplaatje klopt. Eten en drinken is emotie. Met de juiste verpakking versterk je de culinaire beleving.

Die beleving is overigens voor iedereen verschillend. Wat is relevant voor de consument? Waar heeft hij behoefte aan? De moderne consument wordt steeds kritischer als het gaat om de herkomst van producten. Eerlijke, natuurlijke producten hebben de voorkeur. Daarom doen ook verpakkingen met een natuurlijke uitstraling het goed. Denk aan verpakkingen gemaakt van papier, karton of hout of aan bio-based verpakkingen. Een andere consumententrend is het verlangen naar vroeger. In dit kader zien we veel retro en vintage verpakkingen. De nostalgische rode ruit op de frietzak is weer helemaal van nu.

foodtrends vertaald naar de verpakking

Kraftverpakkingen doen het goed.

Of misschien wil je je juist onderscheiden met een luxe, stylish horecaconcept? Haute friture serveer je niet in een basic puntzak of een standaard patatbakje. Bij een vernieuwend, creatief product, hoort natuurlijk ook een onderscheidende verpakking.

2. Hurry, hurry

Haast lijkt tegenwoordig de norm. Iedereen is druk. Consumenten zijn op zoek naar gemak en willen eten waar en wanneer hen dat uitkomt. Bij voorkeur zo uit het vuistje. Het gebruik van (kant-en-klare) tussendoor maaltijden neemt toe. Daarnaast zet de horeca ook steeds vaker in op thuisconsumptie. Dit vraagt om slimme take-away of to-go verpakkingen. Hierbij gaat de aandacht vooral uit naar gebruiksgemak en kwaliteitsbehoud.

3. Blurring

Branchevervaging is inmiddels een bekende term binnen food. We zien innovatieve combinaties tussen verschillende marktsegmenten. De scheiding tussen horeca en retail vervaagt. Steeds meer horecaondernemers integreren elementen van (food)retail. Naast snacks worden er bijvoorbeeld ook kookboeken, schilderijen en verse kruiden verkocht. Een mooie cadeauverpakking mag dan natuurlijk niet ontbreken.

Ken jij voorbeelden van nieuwe verpakkingsconcepten, geïnspireerd op de actuele horeca- en foodtrends?