Convenience food: Gemak dient de klant
Convenience food is niet langer een hype, maar een randvoorwaarde. Klanten willen gemak. Er is een toenemende vraag naar voorgesneden groenten en kant-en-klaar maaltijden. Gemaksvoeding stelt hoge eisen aan verpakkingen, waarbij de focus ligt op kwaliteit, houdbaarheid, voedselveiligheid, (vers)beleving en gebruiksgemak.
Alles onder controle?
Er komen steeds meer mogelijkheden, om de atmosfeer binnenin de verpakking volledig te beheersen. Een bekend voorbeeld hiervan is Active Modified Atmosphere Packaging (AMAP). Verse groenten en fruit hebben zuurstof nodig om goed te blijven. Door het controleren van de hoeveelheid zuurstof in de verpakking vertraagt ademhalingsfrequentie en dus het verouderingsproces. Door middel van kleine gaatjes in de verpakking (microperforaties) kun je de luchtdoorlatendheid van de verpakking controleren. Verse (voorgesneden) groenten en fruit blijven met de juiste luchtdoorlatendheid langer houdbaar. De verpakking zorgt eveneens voor minder verkleuring en uitdroging. Dat smaakt niet alleen beter, het oogt ook beter.
Apart verpakken
Door de maaltijdcomponenten apart te verpakken voorkom je dat smaken met elkaar mengen. De kant-en-klaar maaltijd als monotone hap behoort hierdoor tot het verleden. We zien bijvoorbeeld schalen en maaltijdbakken, voorzien van aparte compartimenten.
Eén van de nieuwste ontwikkelingen op dit gebied is een 2-in-1 folieverpakking. Deze folieverpakking bestaat uit twee maaltijdcomponenten. Het ‘hoofdcomponent’ is geschikt voor het verpakken van bijvoorbeeld sla of aardappelschijfjes. Het tweede (kleinere) compartiment is bedoeld voor bijvoorbeeld een zakje met dressing of kruiden. Door de dressing pas vlak voor gebruik te mengen met de sla, blijft de sla bovendien extra lang knapperig.
De verpakking speelt ook een belangrijke rol in het bereidingsproces. Innovaties richten zich onder andere op het selectief en optimaal verhitten van de verschillende maaltijdcomponenten (shielding).
Voedselveiligheid
Iedereen die met food werkt weet hoe belangrijk hygiëne is. Wanneer het voedsel wordt verwerkt (gesneden, gewassen, eventueel (deels) bereid) zijn de risico’s groter. Zeker wanneer je met verschillende ingrediënten werkt bij kant-en-klaar maaltijden, zoals een pasta met groenten en kip. Hygiëne krijgt daarom nog meer aandacht en dat geldt ook voor de verpakking. Bij convenience food komt het namelijk regelmatig voor, dat zowel de binnen- als buitenkant van de verpakking in contact komt met het voedsel. Neem bijvoorbeeld een zakje dressing, dat bij de salade in de slabak wordt gevoegd. De buitenkant van het zakje dressing komt in direct contact met de salade en moet dus net zo veilig en hygiënisch zijn als de binnenkant. De 2-in-1 folieverpakking biedt ook hiervoor uitkomst.
Versbeleving
Een positieve versbeleving staat of valt natuurlijk met de kwaliteit van het product. Veel convenience producten zitten in een transparante verpakking, zodat consumenten de inhoud goed kunnen zien. Verpakkingen zijn doorgaans voorzien van een anticondens werking. Dit komt zowel de presentatie, als de kwaliteit ten goede.
Verder kun je het verskarakter van het product benadrukken, door middel van een aantrekkelijke bedrukking of door het toevoegen van een sleeve. Natuurlijke kleuren en materialen doen het in dit kader altijd goed.
Gemak
Wat voor food geldt, geldt ook voor de verpakking: de consument wil gemak. Zorg daarom voor een uiterst gebruiksvriendelijk verpakkingsdesign. Zowel gelet op bereiding als op consumptie. De verpakking moet bijvoorbeeld op een logische manier geopend en gesloten kunnen worden. Een ergonomische verpakking draagt bij aan een positieve klantervaring.
Ken jij nog andere voorbeelden van noviteiten op het gebied van convenience verpakkingen? Ik ben benieuwd.