De bezorgrevolutie daagt verpakkingexperts uit

De bezorgrevolutie daagt verpakkingexperts uit

Begin januari schreef ik een artikel over De Bezorgrevolutie. In het stuk ga ik vooral in op de ontwikkelingen binnen food: De snackkoerier en pizzabezorger krijgen concurrentie van restaurants. Maar de bezorgrevolutie is overal. Je kunt tegenwoordig alles online bestellen, bestellingen worden binnen het uur bezorgd, op elke denkbare locatie. Hierdoor worden er steeds hogere eisen gesteld aan bezorg- en verzendverpakkingen. 

Meer variatie in verzendverpakkingen

Het aantal online bestellingen groeit en daarmee ook de verscheidenheid aan producten. Dit vraagt om meer variatie in verzendverpakkingen. Vers voedsel bijvoorbeeld, stelt andere eisen aan de verpakking dan elektronische apparatuur of een bos bloemen. Of wat denk je van bezorgmaaltijden die bij aflevering nog warm en knapperig moeten zijn. De kwaliteit van het product valt of staat met een goede verpakking. Die ‘goede verpakking’ is voor elk product weer anders.

Flexibel

Consumenten willen niet langer plaats- en tijdgebonden zijn. Men wil niet aan huis gekluisterd zijn, omdat de pakketbezorger of online boodschappenservice tussen 12.00 en 19.00 uur langskomt. Het aantal bezorgopties groeit. Bezorgtijden worden flexibeler en korter: same-day delivery wordt one-hour delivery. In de (nabije) toekomst kan de klant zijn bestelling zelfs in het park of op het terras laten bezorgen.
Een andere ontwikkeling richt zich op het brievenbusformaat. Zo heeft de Londense start-up Garçon Wines een wijnfles ontworpen die in de brievenbus past. Hier ligt tevens een uitdaging voor de verpakking. Eigenlijk geldt hetzelfde verhaal als hierboven: ook in brievenbusverpakkingen zal meer variatie moeten komen. En vergeet niet: de beschermfunctie wordt nóg belangrijker, want als je een fles drank door de brievenbus gooit…

Retouren als USP

Alvar Piepers van Paazl bespreekt de 5 logistieke trends in e-commerce in 2017. Hij stelt dat retouren een unique selling point worden. Er komt volgens hem steeds meer aandacht voor ‘service op de terugweg’. Hier ligt een belangrijke rol voor de verpakking. Steeds meer verzendverpakkingen zijn voorzien van een retourfunctie.

Verzendverpakking en het milieu

Meer online verkopen, betekent meer verpakkingsmateriaal. Verpakken moet efficiënter, gelet op onder meer grootte, materiaalgebruik en het verpakkingsproces zelf. CEVA Logistics haalde eind vorig jaar het nieuws met een maatwerk verpakkingsmachine. De machine verpakt bestellingen automatisch in het juiste formaat doos en maakt hiermee een einde aan de loze verpakkingsruimte. Bovendien bespaart het bedrijf hierdoor aanzienlijk op opvulmateriaal.

Welke uitdagingen zie jij nog meer weggelegd voor de verpakking, als gevolg van de bezorgrevolutie? Of ken jij nog andere leuke voorbeelden van innovatieve verpakkingen die antwoord geven op de bezorgrevolutie?