Wat je dichtbij haalt, is lekker(der)…
De trend van lokale producten is de afgelopen jaren steeds dominanter geworden en vooral local food is hot. Anno 2015 zien we overal streekproducten. Bij deze trend draait het vooral om het verhaal achter het product, de beleving. Een goede verpakking helpt je, om jouw verhaal te vertellen.
Streekproducten zijn niet meer alleen verkrijgbaar bij de boer op de hoek. Ook restaurants en grote supermarktketens trakteren consumenten op lokale producten: huisgemaakte jam, appelsap uit eigen boomgaard, lokaal gestookte alcoholische dranken en verse kruiden uit eigen tuin.
Local food heeft iets vertrouwds; consumenten willen weten waar hun eten vandaan komt. Local food is verser; consumenten worden steeds kritischer als het gaat om de kwaliteit van producten. Local food is beter; beter voor de lokale economie en beter voor het milieu. Bij deze trend draait het vooral om het verhaal achter het product, de beleving. De verpakking helpt je, om jouw verhaal te vertellen.
Vertel jouw verhaal via de verpakking
Eten is al lang geen primaire levensbehoefte meer. Food is hip en is net als mode en interieur onderhevig aan trends. Wat je eet, zegt tegenwoordig iets over wie je bent als consument. Daarom is het belangrijk, dat je nadenkt over hetgeen je als bedrijf uitstraalt. Niet alleen met wat je verkoopt, maar ook met de verpakking.
Verpakkingsspecialisten zitten natuurlijk bovenop deze trend van local food. Daarom zien we steeds meer voorbeelden van verpakkingen die een verhaal vertellen. Letterlijk, bijvoorbeeld over het leven van een boerengezin, dat met liefde appels plukt en de lekkerste appelsap maakt. Of meer indirect via authentieke materialen die een soort ambachtelijk of nostalgisch gevoel overbrengen. We zien ook steeds meer foto’s op de verpakking: koeien die vrolijk in de wei lopen of een foto van grootmoeder die met haar schortje om in de pan met pasta roert.
Ken jij voorbeelden van verpakkingen die inspelen op de trend van lokale producten?