Origineel verpakt: Surprise!

Origineel verpakt: Surprise!

Surprises horen bij het Sinterklaasfeest. Cadeautjes worden verpakt in de meest bijzondere knutselwerkjes. Voor veel surprises worden oude verpakkingsmaterialen gebruikt: blikjes, flessen, cadeaupapier, vulmateriaal en melkpakken.

Over het ontstaan van surprises bestaan verschillende theorieën. Zo stelt een theorie, dat er een verband is tussen surprises en schertsgeschenken. Vroeger kreeg de boer, die als laatste zijn oogst had binnen gehaald, een schertsgeschenk. De scherts bestond uit een ui of aardappel met een plaagrijmpje erbij. Een scherts kan spottend bedoeld zijn, of als grappenmakerij. In de context van Sinterklaas draait het natuurlijk vooral om humor en zien we vooral surprises die aansluiten bij de interesse van de ontvanger. Een voetbal van papier marche voor je sportieve broer of een mega parfumfles voor je tante.

Vol verwachting klopt ons hart
Doel van de surprise is natuurlijk verrassen. Doordat het cadeautje vaak goed verstopt zit, wordt de uitpakervaring bovendien extra spannend. Vol verwachting klopt ons hart!
Uit onderzoek blijkt trouwens dat rituelen alles leuker maken. Dit geldt ook voor het uitpakken. Eerst een gedicht voorlezen, voordat je de surprise mag openmaken. De spanning stijgt. Uitpakken volgens een bepaald ritueel verhoogt de uitpakbeleving. Dit extraatje kun je natuurlijk altijd meegeven aan de verpakking, want verrassen is niet alleen voorbehouden aan de goedheiligman.

ThinkstockPhotos-78754103


Opvallend verpakt

Ook een originele verpakking laat ons hart sneller kloppen, ongeacht de gelegenheid. Neem bijvoorbeeld een opvallende shampoofles in het schap van de supermarkt. Uiteraard geldt dat het verpakkingsdesign moet aansluiten bij de doelgroep (vgl. de surprise bal voor je sportieve broer). Wat je hiermee bereikt? Klanten verkiezen jouw product boven dat van de concurrent. En in het geval van geschenkverpakkingen, trakteer je klanten op een unwrapping experience. Dat wordt zeker gewaardeerd.

Mix & match
De verpakking is – net als een surprise – steeds vaker een kunstwerk op zich. Verschillende kleuren, materialen en patronen worden op verrassende wijze gecombineerd. Mix & match is dit najaar één van de inpaktrends.

Zoals surprises bij het Sinterklaasfeest horen, zijn verpakkingen onlosmakelijk verbonden met retail. Hoe verras jij je klanten met een originele verpakking?