Verpakkingen en de ‘modern, healthy lifestyle’

Verpakkingen en de ‘modern, healthy lifestyle’

Stond ‘gezond eten’ een paar jaar terug nog synoniem voor ‘vies’, tegenwoordig lijkt het alsof consumenten niks anders willen. Snacken wordt gezond snacken, de aardappel heeft het alleenrecht om de titel ‘chips’ te mogen dragen verloren in de strijd met de oerbiet en de pastinaak. Soja is het nieuwe zuivel en de kidneyboon het karbonaadje 3.0. Wat betekent deze trend voor de verpakking? Enerzijds laten verpakkingsdesigners zich inspireren door de moderne, bewuste consument. Anderzijds kiezen consumenten voor gezonde voeding, misschien juist wel vanwege de verpakking.  

Puur en oorspronkelijk

De ‘healthy trend’ hangt samen met de behoefte aan eerlijke, natuurlijk producten. Wat van dichtbij komt is verser en dus gezonder, is de heersende gedachte. Daarom zien we onder andere verpakkingen die het lokale karakter van het product benadrukken. Dat kan via het materiaal, zo heeft kraftpapier iets ‘oorspronkelijks’ en/of via de tekst, bijvoorbeeld: ‘rechtstreeks van de boer’. Ook natuurlijke vormen en aardse kleuren doen het goed.

Super hip verpakt

Aan de andere kant is healthy food ook hip. Iets waar je misschien niet meteen aan denkt, bij het zien van een monotone bruine kraftzak. Daarom zien we ook verpakkingsdesigns die juist het hippe, moderne karakter benadrukken. Bijvoorbeeld door gebruik van frisse kleuren, geometrische vormen en handgetekende typografie en illustraties. Drie belangrijke grafische designtrends. Het handgetekende element heeft overigens ook wel weer iets authentieks.

Doelgroepen aanspreken of uitsluiten

Je kunt op diverse manieren via de verpakking een specifieke doelgroep aanspreken. In deze voorbeelden draait het om consumenten, die kiezen voor een gezonde, bewuste levensstijl. Maar je kunt doelgroepen ook uitsluiten. Inventariseer daarom vooraf goed de behoeften van de doelgroep.
Zo kiezen steeds meer consumenten voor soja als alternatief voor zuivel. Zij herkennen zichzelf niet (direct) in het label veganist. Dit was voor de verpakkingsdesigners (HAJOK Design) van Swedish Glace soja-ijs een belangrijk uitgangpunt. Soja-ijs is niet alleen voor veganisten, maar ook voor de bewuste consument die kiest voor plantaardige producten in plaats van zuivel. Soja-ijs als een lifestyle. Dat zie je ook terug in de verpakking, waarin overigens alle eerder besproken designtrends terugkomen: een opvallende hoekige vorm, een handgeschreven tekst en een frisse, blauwe kleur.

LGN_SwedishGlace_Soy-Raspberry_3D_KM

De Raspberry variant van Swedish Glace. De verpakking is een ontwerp van HAJOK Design. Foto: persbericht Ola Swedish Glace

Smaakmakende verpakkingen 

Bovenstaande voorbeelden laten zien, hoe verpakkingsdesign inspeelt op de actuele trend van gezond en bewust eten. Maar dat is niet de enige relatie tussen verpakkingen en de moderne healhty lifestyle. De verpakking kan het consumentengedrag ook sturen en daarmee de keuze voor gezonde, verantwoorde voeding stimuleren. Diverse onderzoeken tonen aan, dat de verpakking in een belangrijke mate de smaakperceptie van de consument beïnvloedt. Je zou dus kunnen stellen, dat met het juiste verpakkingsdesign, steeds meer mensen (onbewust) kiezen voor het gezonde alternatief.

Ken jij voorbeelden van verpakkingen, geïnspireerd op de ‘healthy lifestyle’? Of ken je voorbeelden van verpakkingen die gezond eten stimuleren?