De verpakking als smaakmaker. Dat belooft veel soeps!
Met welke soepverpakking verleid jij de consument? Soep in blik, in een stazak, in een pak of toch liever in een glazen fles of pot? Ik speurde het web af, op zoek naar verschillende soepverpakkingen. Transparantie lijkt de trend. What you see is what you get. Dat belooft veel soeps!
De evolutie van de soepverpakking
Het inblikken van soep gebeurt al sinds circa 1850. Pas in 2004 kreeg de metalen soepverpakking in ons land ‘concurrentie’, toen Unilever de ‘Unox Soep in Zak’ introduceerde. Hiermee kreeg de categorie een forse impuls. De soep in zak scoorde hoger op zowel smaak als versbeleving. Zowel dankzij de uitstekende barrière-eigenschappen als de optimale schappresentatie.
Nog geen tien jaar later presenteerde Unilever ‘Soep in Pak’, als een gulden middenweg tussen de blikverpakking en de stazak (stand pouches). Meer recent introduceerde Struik Foods soep in een glazen fles.
What you see is what you get
Glas als verpakkingsmateriaal voor food en beverage is natuurlijk niet nieuw. Al in de jaren vijftig verkocht men bijvoorbeeld zuivelproducten in glazen flessen. Die glazen flessen krijg je overigens nog steeds mee als je verse melk, yoghurt of appelsap bij de boer haalt. En dat is volgens mij precies het beeld, dat smaakmaker Struik wil overbrengen. What you see is what you get: verse, pure soep, boordevol groenten en zonder onnodige E-nummers.
Struik is overigens niet het eerste bedrijf dat kiest voor soep in glas. De KleinsteSoepFabriek verkoopt al jaren soep in een pot. Of zoals zij zelf omschrijven: ‘puur natuur in een pot’. Ook hier geldt dat de soepen biologisch zijn en ‘zonder toegevoegde smaakversterkers en andere rommel.’*
De consument wil transparantie
De verse soep bij de groentenboer of slager is meestal verpakt in een transparante emmer, evenals de AH Biologische verse soep. Sinds het voorjaar van 2015 heeft PLUS transparante soepzakken van GIJS in de schappen liggen. ‘Met de nieuwe soepen van GIJS weet de klant wat ze eet en waar het vandaan komt,’ zo stelt de supermarktketen op haar website. In de soepen van GIJS vind je alleen maar echte Hollandse groenten. De consument eist transparantie en integriteit. Door gebruik te maken van een transparante verpakking laten bedrijven deze merkwaarde letterlijk naar voren komen.
Zeg het via de verpakking
Je kunt ook kiezen voor een sprekende bedrukking. Stazakken en pakken lenen zich uitstekend voor een hoogwaardige bedrukking. Je profiteert van een optimale schappresentatie, door gebruik te maken van opvallende kleuren en aansprekende afbeeldingen. Blik kun je uiteraard ook bedrukken. Het imago van dit ouderwetse materiaal kan echter wel een boost gebruiken.
Op de transparante emmers en glazen flessen zie je vaak bedrukte etiketten. Struik heeft (naast een bedrukt etiket) een nekkaartje toegevoegd aan de glazen fles, met daarop een paar heerlijke serveertips. Een ElastiTag® is in dit geval eveneens een optie.
Het mag duidelijk zijn: de verpakking is een belangrijke smaakmaker van soep. Zowel letterlijk, met oog op kwaliteit en smaakbehoud, als figuurlijk met oog op de smaakbeleving bij de consument. Ken jij nog andere voorbeelden van (transparante) soepverpakkingen, waarbij het ‘pure’ en ‘echte’ de nadruk krijgt?
*Bron: http://www.kleinstesoepwinkel.nl/kleinstesoepfabriek.html