Uitdagende tijden voor de foodverpak­king

Uitdagende tijden voor de foodverpak­king

De bezorgmarkt groeit, de vraag naar personalized food neemt toe en er ontstaan nieuwe foodconcepten in de vorm van versmarkten binnen het supermarktkanaal en foodhallen. Al deze ontwikkelingen blijven de verpakking niet ongemoeid. Het zijn uitdagende tijden voor de foodverpakking.

Onderscheiden in fooddelivery

De groei van de bezorgmarkt speelt al langer, maar volgens voorspellingen wordt in 2018 de omzetgrens van 2,5 miljard euro doorbroken[1]. Op het gebied van fooddelivery ontstaan nieuwe spelers. Naast Thuisbezorgd.nl heb je tegenwoordig Foodora, Deliveroo en UberEATS.
Bezorgtijd, kwaliteit van het eten, gemak en service zijn belangrijke parameters voor de consument. Verpakkingen spelen een belangrijke rol bij de kwaliteit en presentatie van de bezorgmaaltijd. De online retail erkent inmiddels het belang de ‘unboxing experience’ bij een verzenddoos, maar dat is voor fooddelivery natuurlijk niet anders.
We proeven met onze ogen en een mooie presentatie maakt de positieve smaakbeleving compleet. Met de juiste verpakking kun je zelfs bezorgmaaltijden als een sterrenchef presenteren. Je kunt ook leuke extra’s toevoegen aan de verpakking, bijvoorbeeld in de vorm van een persoonlijke of ludieke tekst, tip of aanbieding.

Personalized food

Personaliseren is hot en dat geldt ook voor food. Je kunt hierbij denken aan het zelf samenstellen van maaltijden, maar de moderne consument gaat nog een stap verder en wil alles over zichzelf weten. Dit verschijnsel staat bekend als ‘quantified self’. De verpakking geeft niet alleen informatie over wat je eet, maar voorziet ook in een maatwerk advies waarbij rekening wordt gehouden met leeftijd, geslacht persoonlijke voorkeuren, allergieën etc. In dit kader wordt er steeds vaker Augmented Reality (AR) toegepast op verpakkingen. Een andere (meer eenvoudige) manier om in te spelen op de trend van personalized food is de bekende ‘Starbucks-methode’. Verpakkingen met een eigen naam of persoonlijke boodschap worden zeker gewaardeerd.

Nieuwe foodconcepten

In ons land zijn foodhallen een relatief nieuw fenomeen, net als de mix tussen versverkoop en horeca in supermarkten[1]. Conceptdenken wordt hierbij steeds belangrijker. De hele formule is ingericht vanuit een duidelijke visie. De verpakking inbegrepen. Onder de nieuwe foodconcepten zien we tevens steeds meer online aanbieders. Hier ligt een grote uitdaging voor de verpakking. De kwaliteit van het eten hangt mede af van de kwaliteit van de verpakking. Die ‘kwalitatieve verpakking’ is voor elk product weer anders.

Ken jij nog andere voorbeelden van ontwikkelingen binnen food die duidelijk van invloed zijn op de verpakking?

Bron:
[1] https://retailtrends.nl/news/50402/deze-trends-zetten-de-foodretail-op-zijn-kop