Ready to present Packaging

Ready to present Packaging

Telersvereniging Van Nature introduceert een nieuw ready to eat concept: snoeptomaatjes, Mademoiselle Cheri geheten, zijn verpakt in een opvallend doosjes, dat je tijdens snackmomenten of feestjes direct op tafel kunt zetten. Toen ik dit las, moest ik meteen denken aan de verjaardagen bij een vroegere vriend thuis. Waar gaat dit verhaal naartoe?  

Zijn moeder toverde allerlei bakjes en schaaltjes tevoorschijn voor het presenteren van de blokjes kaas, toastjes en salades. Naar eigen zeggen, omdat zij dit zo gezellig vond staan. Zelf dacht ik stiekem weleens, dat zij op deze manier wilde verdoezelen dat ze alles kant-en-klaar had gekocht. Ze wekte de indruk dat ze uren in de keuken had gestaan, maar dit terzijde. ‘Moeders’ had in ieder geval een punt: het zag er inderdaad altijd ontzettend feestelijk uit. Een lust voor het oog.

De verpakking op tafel

Dit kan echter een stuk eenvoudiger én sneller, zo bewijst Van Nature. De verpakking is in dit geval een presentatiemiddel op zich. Door aandacht te besteden aan een bijzonder design, krijgt de verpakking ineens een ereplekje op tafel. De tomaatjes zijn ready to eat en de verpakking is ‘ready to present’. Het lege doosje kan nadien rechtstreeks in de papierbak.
En als je nog iets over houdt, dan kun je het bakje eenvoudig afsluiten en de tomaatjes bewaren voor een volgende keer. Dit geldt in mindere mate voor temperatuurgevoelige producten, zoals worstjes. Maar zo beschouwd draagt de ready to present verpakking ook bij aan de strijd tegen voedselverspilling. Mademoiselle Cheri biedt genieten en gemak ineen, waarbij de verpakking een centrale rol vervult.

mademoiselle_cheri_verpakking

De nieuwe Mademoiselle Cheri verpakking. Beeld afkomstig van: www.mademoisellecheri.com

Convenience trend

Convenience mag vandaag de dag. Werden kant-en-klaar producten vroeger geassocieerd met ongezond, tegenwoordig zien we ook binnen convenience steeds meer aandacht voor vers, puur en ambachtelijk. Diverse brancheonderzoeken voorspellen bovendien, dat de vraag naar voorverpakte producten, kant-en-klare snacks en convenience producten zal toenemen. De moderne consument wenst gemak.
De verpakking is een belangrijke schakel binnen convenience food, gelet op presentatie, houdbaarheid en kwaliteit. Dus ‘moeders’ bespaar je de moeite en schaam je vooral niet: kant-en-klaar mag en kán, dankzij de aantrekkelijke verpakking, direct op tafel!

Non-food

Ook binnen non-food wordt de verpakking trouwens steeds vaker ingezet als presentatiemiddel. En nog een stapje verder: soms wordt de verpakking zelfs als decoratiestuk gebruikt in de winkel. Papieren tassen en luxe doosjes, die keurig in een rijtje staan uitgestald bij de kassa of schoendozen als presentatieblok.

Ken jij nog andere voorbeelden van ‘ready to present Packaging’?