Verpakkingsdesign en zintuigenmarketing
Consumenten willen steeds opnieuw verrast en geprikkeld worden. De ultieme customer experience vraagt om een multi-zintuigelijke ervaring. Die ervaring kun je uitstekend overbrengen via de verpakking.
Zintuigenmarketing wordt steeds vaker ingezet en de techniek op dit gebied wordt steeds geavanceerder. Zien, voelen, horen, ruiken én proeven voor een intense klantbeleving. Hierbij is het overigens wel belangrijk dat de verschillende zintuiglijke prikkels congrueren, want anders ontstaat er juist een onaangename ervaring. Je komt ze heel af en toe nog weleens tegen: koffiebekers die naar karton ruiken of houten bestek dat een houtsmaak afgeeft. Ook al is de verpakking nog zo mooi en de inhoud nog zo lekker, de negatieve ervaring zal overheersen.
Een lust voor het oog
Eerst is het zaak dat je ‘oogcontact’ maakt. Trek de aandacht van de consument met een oogstrelend verpakkingsdesign. Kies bijvoorbeeld voor een opvallende knalkleur of een afwijkende (stans)vorm, zodat je opvalt in het schap en/of onderweg. Retailers pakken steeds meer uit als het gaat om een creatief en onderscheidend verpakkingsdesign.
Dat voelt goed
Speel met textuur. Je kunt het oppervlak van de verpakking bewerken, bijvoorbeeld door middel van embossing (een techniek om reliëf aan te brengen). Sommige materialen hebben van zichzelf een bijzondere textuur, zoals palmblad dat veel gebruikt wordt als materiaal voor disposables. Er bestaat tegenwoordig ook speciale ‘voelbare’ inkt.
Daar zit en luchtje aan
Het is bewezen dat geur de attentiewaarde verhoogt en de aankoopbereidheid stimuleert. Je kunt geur uitstekend toepassen op verpakkingen. Een bekende methode is ‘scratch and sniff’, maar je kunt natuurlijk ook een lekker luchtje toevoegen aan de geschenkverpakking of verzenddoos. Kledingmerk Scotch & Soda maakt bijvoorbeeld gebruik van een heerlijk geurend vloeipapier. Verkoop je stinkkaasjes? Er is hoop, want wetenschappers hebben een speciale verpakking ontwikkeld die geur neutraliseert[1].
Dat klinkt!
Stiekem een zak chips opentrekken? Door het knisperende geluid van de verpakking word je meteen verraden. Uit onderzoek blijkt[2] dat het geknisper van de zak onze smaak positief beïnvloedt. Je kunt dus geluid toevoegen aan de verpakking door middel van materiaalkeuze. Maar dat geknisper is niet in elke context een meerwaarde. Voor het toevoegen van geluid kun je je daarom beter wenden tot de techniek. Zo ontwikkelde Plato product consultants een wijndoos met geïntegreerd geluid[3]. Meer indirect kun je ook denken aan QR of AR op de verpakking. Zodra je met je smartphone de code scant klinkt er een bijpassend geluid.
Dat smaakt naar meer!
Smaak toevoegen aan een verpakking gaat vooralsnog te ver. Zeker vanuit hygiënisch oogpunt. Het is echter wel zo dat verpakkingsdesign de smaakperceptie van consumenten beïnvloedt. Je eet met je ogen. Indirect kun je dus wel degelijk via de verpakking de smaakpapillen activeren of zelfs beïnvloeden.
Ken jij voorbeeld van verpakkingen die inspelen op één of meer zintuigen?
Bronnen:
[1] https://www.foodlog.nl/artikel/nieuwe-verpakking-absorbeert-meurende-geuren/
[2] https://www.kookfans.nl/recepten/is-waarom-chipszakken-zon-lawaai-maken/
[3] http://www.platopc.nl/site/portfolio/categorie/verpakking/verpakking-met-geluid-lively-liquids/