blikverpakking food

Niet voor de poes: Een nieuwe blik op blik

Blik als foodverpakking lijkt bezig aan een comeback. Er ontstaan steeds meer foodconcepten met blik in de hoofdrol. Enerzijds gevoed door de behoefte aan duurzaam verpakken. Anderzijds, omdat blik een uitstekende blikvanger is.  

Blik op duurzaam verpakken

Blikverpakkingen worden ook wel het schoolvoorbeeld van de circulaire economie genoemd. Het materiaal is namelijk 100% oneindig recyclebaar. In ons land wordt maar liefst 95% van de metalen verpakkingen gerecycled, zo meldt de Stichting Kringloop Blik op de website[1]. Nu de vraag naar duurzaam verpakken toeneemt komt er meer aandacht voor blik als foodverpakking. Maar of dit nu goed aansluit bij de gezondheidshype…? Blikfood wordt immers geassocieerd met goedkoop, niet vers en ongezond.

Gezond en gemakkelijk

VanBLIK bewijst dat je wel degelijk gezond eten in een blikje kunt stoppen. De gerechten zijn suikerarm en bevatten substantieel minder zout dan andere kant-en-klaar maaltijden. Het concept gaat uit van een basismaaltijd, waar de consument (naar eigen smaak) een paar ingrediënten aan toe kan voegen voor een complete maaltijd. VanBLIK speelt in op de gemakstrend: even opwarmen en klaar. Blik als gezond én gemakkelijk dus.

Sfeervolle blikvanger

Blik is daarnaast een uitstekende blikvanger. Door het gebruik van blik krijgt een product al snel een retro of vintage look en dat spreekt nog steeds aan. ‘Vroeger was alles beter’ is immers de heersende gedachte. Daarnaast roepen blikverpakkingen een typisch Mediterraan sfeertje op. In veel Zuid-Europese landen is blikfood namelijk heel normaal. Van sardientjes tot confit de canard en alles is van uitstekende kwaliteit. Om het authentieke Mediterrane karakter te benadrukken zie je bij de gemiddelde delicatessenwinkel steeds meer blikverpakkingen. En ook in de supermarkt zien we steeds vaker blik in het schap, zoals olijfolie in blik en (Mediterrane) kruiden in blik. Het is haast alsof je op de Mercado Central in Valencia bent.

Blik op tafel

Dat blikje olijfolie staat trouwens ook heel mooi op tafel. En dat besef lijkt steeds vaker door te dringen. Zelfs in restaurants. Zo kun je in het Amsterdamse Xampanyeria Centra een blikje sardientjes met brood bestellen. Bij de Firma Pickles in de Rotterdamse Markthal vormen de blikken met augurken onderdeel van het interieur.

centrasocialmedia_13-kopie

Bron: foto van website www.xampanyeriacentra.nl

In Japan gaan ze nog een stap verder met een heus conservenrestaurant. Bij Mr. Kanso’s heb je keuze uit zo’n driehonderd verschillende soorten blikfood. Je kiest je blikje en een medewerker warmt het voor je op. Of dit concept ook in ons land aanslaat is nog maar de vraag. Voorlopig wordt je als restaurant aan de (online) schandpaal genageld als de klant vermoedt dat je soep uit blik serveert.

Blik als een gift

Ook binnen non-food wordt blik steeds vaker ingezet als verpakking. We zien bijvoorbeeld boxershorts, sokken en horloges in een luxe blik.

De eerste stappen zijn weliswaar gezet, maar de weg van armoedig en ongezond naar gezond en culinair-chique is nog lang. Blik is echter niet meer alleen voor de poes. Ken jij nog andere voorbeelden waaruit blijkt dat blik aan een opmars bezig is?

Bron:
[1] https://kringloopblik.nl/kampioen-recycling-0