Over-verpakking: kan het wat minder
Het is een bekende discussie: het gebruik van onnodig veel verpakkingsmateriaal. De explosieve opkomst van e-commerce wakkert de discussie nog verder aan. Om producten veilig te verzenden wordt er meer verpakkingsmateriaal gebruikt. Nog te vaak verpakken webshops hun producten in een doos die op dat moment ‘toevallig’ voorhanden is. Tenminste zo lijkt het. Een doos, in een doos, in een doos… en over uitstraling en klantervaring maar te zwijgen.
Gelukkig komen er steeds meer hoogwaardige (verzend)verpakkingen en efficiënte verpakkingsmachines op de markt. Een mooi voorbeeld is E-Cube van SealedAir. Deze automatische machine past de doos aan aan de inhoud. Een ander voorbeeld is de Flowrap, een volautomatische machine voor het verpakken van kledingstukken. Ook hier geldt dat de verpakking zich aanpast aan de omvang van het product. Tot slot presenteert SealedAir de Korrvu Lok voor het verzenden van uiteenlopende producten, zoals elektronica, cosmetica, boeken, software en media. Deze zogenaamde zweefraamverpakking zet producten veilig in het midden van de verpakking vast, door middel van hoogwaardige folie. Producten worden op deze manier beschermd tegen schokken en trillingen en er wordt zo min mogelijk verpakkingsmateriaal gebruikt.
Tot nu toe heb ik het vooral over verzendverpakkingen, maar er zijn genoeg andere voorbeelden van over-verpakking. Bij het Meldpunt Verpakkingen (een initiatief van het KIDV) komen regelmatig meldingen binnen over het gebruik van onnodig veel verpakkingsmateriaal. Dozen die maar voor de helft zijn gevuld, driedubbel verpakte koekjes en snoepjes of een doosje om een tube tandpasta.
Hier ligt enerzijds een uitdaging voor verpakkingsexperts. Hoe kunnen we minder verpakkingsmateriaal gebruiken, zonder in te leveren op functionaliteit? Anderzijds kan ook een productaanpassing een groot verschil maken. Denk aan een sterker geconcentreerd wasmiddel (Robijn klein & krachtig). Of aan de compressed deo’s van Unilever. Door de inhoud van een 150ml bus te comprimeren is de verpakking gehalveerd naar een 75ml bus, terwijl het gemiddelde aantal gebruiksbeurten gelijk is gebleven.
Het gebruik van minder verpakkingsmateriaal wordt vooral gezien als een milieuvoordeel. Daarnaast moeten we ook de klantervaring niet vergeten. Mijn voorbeeld uit de intro geeft een soort Matroesjka effect. Spannend om uit te pakken, dat wel, maar hoogst ongebruiksvriendelijk. Dat moet en kan dus anders. In de keten wordt gelukkig hard gewerkt aan passende(!) oplossingen.
Ken jij nog andere voorbeelden van oplossingen in de strijd tegen over-verpakking?