Op de koffie bij ‘Appie’
Traditionele eetpatronen veranderen. Het aantal eetmomenten stijgt en we eten steeds vaker buitenshuis en on the go. We willen eten waar en wanneer ons dat uitkomt. Daarnaast worden consumenten veeleisender, als het gaat om de kwaliteit van food. Lokaal en vers bereid hebben de voorkeur. De trend van blurring zet door. Hier ligt een belangrijke rol voor de verpakking.
Blurring als antwoord op de consumententrends
Na Jumbo introduceert ook Albert Heijn een horecaconcept in de supermarkt. Vorig weekend had de XL-vestiging aan het Gelderlandplein in Amsterdam de primeur met de opening van de eerste Bakery Café en Deli Kitchen. Het Bakery Café bevindt zich bij de ingang van de supermarkt. Hier kunnen klanten (of beter gesteld: gasten) genieten van een kopje koffie, een smoothie en een vers belegd broodje. Voor een complete (meeneem)maaltijd kan men verderop in de winkel terecht bij Deli Kitchen, waar men een eigen maaltijd, salade of pizza kan samenstellen.
De moderne consument wil beleving, gemak, lokaal eten en heeft graag zelf de touwtjes in handen, bijvoorbeeld als het gaat om het samenstellen van een gerecht. Albert Heijn komt met de nieuwe horecaformules aan al deze consumenteneisen tegemoet.
Beleving via de verpakking
De supermarkt wordt zo beschouwd steeds meer een ontmoetingsplek. Verpakkingen en disposables versterken deze nieuwe winkelbeleving. Verpakkingen zijn ideaal als presentatiemiddel en vormen steeds vaker een vast onderdeel van het interieur. Daarnaast kun je met een bijzonder disposableconcept een unieke, verrassende foodpresentatie creëren. Door middel van een aantrekkelijke bedrukking en/of bijpassend materiaal maak je de beleving compleet.
Slim verpakken
Die beleving stopt niet bij het verlaten van de winkel. Met slimme verpakkingsoplossingen, zorg je dat klanten hun positieve ervaring mee naar huis nemen. Letterlijk in dit geval. Verpakkingen spelen een belangrijke rol bij het gebruiksgemak voor on the go of onderweg naar huis. Is het deksel goed afsluitbaar? Blijft de beker goed staan? Is de maaltijd gemakkelijk mee te nemen? Niks is zo vervelend als een lekkend bakje onderweg. En hoe zorg je ervoor, dat de meeneemmaaltijd vers (en warm) blijft tot thuis?
De effecten van blurring zijn overal merkbaar. We gaan dwars door alle kanalen heen. Grenzen vervagen en we worden steeds creatiever. Ook als het om verpakkingen gaat. Met elkaar kijken naar ontwikkelingen én naar verpakkingen. Op zoek naar nieuwe, grensverleggende verpakkingsconcepten. Hoe ver ben jij?