Ontwikkelingen in e-commerce verpakkingen
De ontwikkelingen binnen e-commerce en de verpakkingsbranche gaan hand in hand. Immers, producten moeten op een goede manier verzonden worden van A naar B. Een goede (verzend)verpakking is hierbij essentieel.
Op dit moment zijn er bijna 60.000 webshops in Nederland. In 2014 groeide het aantal online aankopen met 8,4% en de verwachting is dat deze groei de komende jaren flink doorzet. Hierdoor ontstaat er ook steeds meer diversiteit in de producten die online worden aangeboden. Van cosmetica en elektronische apparatuur tot (vers) voedsel en dranken. Al deze producten moeten op een goede, veilige manier worden verpakt, waarbij de eisen aan de verpakking per product verschillen. Waar moeten we zoal rekening mee houden? Ik bespreek een aantal ontwikkelingen op het gebied van e-commerce verpakkingen.
Efficiency
Een eerste belangrijke ontwikkeling richt zich op het milieu. Verpakken moet efficiënter, gelet op onder meer grootte, materiaalgebruik en het verpakkingsproces zelf. Steeds meer e-tailers kiezen bijvoorbeeld voor verpakkingen op maat. De verpakking moet een product goed omsluiten: geen grote verpakkingen voor kleine producten.
Zowel Wehkamp als bol.com ontwikkelen verpakkingen die specifiek zijn afgestemd op het formaat van de online aankoop. Thuiswinkel.org doet op dit moment onderzoek naar de loze ruimtes in verzenddozen. Minder loze ruimtes resulteert logischerwijs in minder materiaalgebruik, bijvoorbeeld doordat er geen opvulmateriaal meer nodig is.
Opvallen en indruk maken
Opvallen via de verpakking wordt steeds meer een vanzelfsprekendheid. Bedrijven besteden steeds meer aandacht aan het uiterlijk van de verzendverpakking. Hierbij beperken we ons niet langer tot alleen de buitenkant; ook aan de binnenkant wordt zorgvuldig aandacht besteed. Hierdoor creëer je een unwrapping experience bij de ontvanger. Uitpakken wordt een feest! Je maakt als bedrijf nóg meer indruk op de ontvanger.
Voedingswaren
Consumenten bestellen ook steeds vaker voedsel online. Van kant-en-klaar maaltijden tot alledaagse boodschappen. De verpakking moet ervoor zorgen dat de producten vers blijven en niet bederven. Op dit gebied zien we steeds meer innovaties. Verpakkingen voorzien van een koelfunctie bijvoorbeeld.
Brievenbuspakjes
Veel producten, zoals kleding, dvd’s en boeken, passen door de brievenbus. Desondanks maken online retailers hiervoor vaak gebruik van pakketpost. Voordeel van pakketpost is de traceerbaarheid. Nadeel is het feit dat pakketpost in verhouding duurder is en terugkomend op mijn eerste punt: worden hierdoor ook niet onnodig grote verpakkingen gebruikt? Daarom introduceren steeds meer postorderbedrijven brievenbusdozen met een traceerbare verzendoptie.
Kortom, e-commerce vraagt om een nieuwe blik op verpakken. Ken jij nog andere voorbeelden van trends en ontwikkelingen op het gebied van e-commerce verpakkingen