Omdenken in AGF-verpakkingen

Omdenken in AGF-verpakkingen

Binnen AGF (Aardappelen, Groente en Fruit) ligt de focus voornamelijk op kostprijs, waardoor de noodzaak van een opvallende, innovatieve verpakking vaak over het hoofd wordt gezien. Een gemiste kans, want ontwikkelingen gericht op innovatie, verrassing en beleving hebben de toekomst. Dit geldt ook voor verpakkingen. Sterker nog, met een opvallende, slimme verpakking vergroot je jouw marktaandeel en kun je juist geld verdienen.

Allereerst speelt de verpakking een belangrijke rol bij merk- en productbeleving. Ondanks de focus op kostprijs binnen AGF, wint de attractiestrategie langzaam terrein. Consumenten willen graag verrast worden, ook als het een komkommer of paprika betreft. Tegenwoordig kan iedereen goede tomaten telen, maar met een opvallende verpakking maak je het verschil. Durf te experimenteren met een opvallende verpakking. Wat een stokbrood of flesje wijn kan, kan een komkommer toch ook? Toegegeven, dit is misschien wat kort door de bocht. In het geval van verse groenten en fruit heb je natuurlijk met andere eisen aan de verpakking te maken. Maar dat is juist de uitdaging.

3a2ff1c35539071078766ed11ad94aa6.jpg
Bron: Pinterest

Faalkosten reduceren
Eén van die eisen is het behoud van kwaliteit. Met een goede verpakking blijven groenten en fruit langer vers. Zo blijft een verpakte komkommer vier dagen langer vers, dan een onverpakte komkommer. Hier wordt meteen de meerwaarde van de verpakking duidelijk: een goede verpakking reduceert verspilling en daarmee faalkosten. Bij veel consumenten is dit besef (helaas) nog altijd niet geland. Zie ook dit als een uitdaging en zorg dat consumenten afstappen van de bekende denkpatronen.

Sneller verwerken
Met een goed doordacht verpakkingsdesign kan de verwerkingssnelheid aanzienlijk toenemen. Gelet op de kostprijs kiezen bedrijven vaak voor het goedkoopste materiaal, maar wat betekent dit voor de verwerkingssnelheid? Soms kan een klein detail een groot verschil maken. Denk aan interieurs, waarbij het niet uitmaakt hoe deze in het krat worden gelegd. De interieurs liggen hierdoor altijd goed, waardoor je razendsnel kunt werken. De meerprijs van de verpakking weegt geenszins op tegen de voordelen van de besparingen in verwerkingstijd. Bedrijven kunnen fors besparen op tijd en mankracht. Dat is snel verdiend.

6a00d8345250f069e20120a505d93f970b-550wi
Bron: Pinterest

Zo zie je maar, een andere kijk op verpakkingen, omdenken dus, resulteert in verrassende inzichten. Nog zo’n gevalletje van omdenken: “Het probleem is vaak niet het gebrek aan nieuwe ideeën, maar het loslaten van oude inzichten.” [Dee Hock]. Dit geldt voor bedrijven én voor consumenten.

Ken jij voorbeelden van omdenken in verpakkingen? Ik hoor ze graag.

3e6ce74ee77118339772405533cd72fa.jpg
Bron: Pinterest