Nèt dat beetje extra; product (verpakking) als merkbeleving
In een markt met talloze producten horen ook oneindig veel verpakkingen. Natuurlijk wil je als producent dat de klant jouw product verkiest boven alle anderen. Om dat te realiseren moet je je onderscheiden, zodat je opvalt tussen het gros. Maar hoe maak je van jouw product(verpakking) meer dan een doorsnee artikel; een ware ‘merkbeleving’?
Dicht bij de klant
Om er als producent voor te zorgen dat jóuw product(verpakking) opvalt moet het afwijken van al het andere. Daar is durf en een flinke dosis creativiteit voor nodig. Naast opvallen en afwijken van de rest, moet een productverpakking ook dicht bij de klant staan. Men moet een connectie voelen met zowel het product als de verpakking. Om dat te realiseren moet je achterhalen wat de wensen en ‘needs’ van de klant zijn. Zodra je deze hebt achterhaald moet je zorgen dat er ook daadwerkelijk aan de behoeftes wordt voldaan. Veel voorkomende behoeftes zijn bijvoorbeeld:
> Gehoord en begrepen worden
> Ergens bij horen
> Stabiliteit
> Bijzonder voelen
> Succesvol zijn
Denk aan..
Bij een voorbeeld van merkbeleving kun je denken aan ´AH Excellent´. Dit merk staat naar eigen zeggen voor inspirerende producten met ieder een eigen verhaal. Dat kan bijzondere bereiding zijn, een verfijnde smaak, een zeldzaam recept of een bijzondere combinatie van ingrediënten. Het moet voelen als iets dat je eerder tegenkomt in een restaurant dan in een supermarkt. Wel ligt de prijs daardoor hoger, maar AH Excellent claimt dat de producten vergelijkbaar zijn met artikelen uit de beste speciaalzaken, goede restaurants en die van befaamde koks. Door de bovengemiddelde prijzen toont AH Excellent durf, maar door de eigenzinnigheid creëert het merk wel een exclusieve lijn. Deze excentriekheid kan de koper een gevoel van bijzonder- en samenhorigheid bezorgen, dat is wat een producent graag ziet wanneer diens product als beleving moet worden beschouwd.
Maar dan?
Je hebt, net als AH Excellent, beet; je product(verpakking) valt op en in de smaak. Het is een merk an sich, top! Maar dan? In de huidige markt schieten nieuwe artikelen als paddenstoelen uit de grond. Ondanks dit gegeven moet jouw product in het hoofd van je doelgroep blijven steken. Het moet als het ware worden ‘ingenesteld’ in het leven van de consument, zodat er loyaliteit en gewenning ontstaat. Een ander product is geen optie (meer). Daarom is ontwikkeling belangrijk. In een groeiende, constant vernieuwende markt moet je blijven mee veranderen, terwijl je toch dicht bij ‘jezelf’ blijft. Best een uitdaging dus!
Welk product beschouw jij als een ‘merkartikel’ en kun je niet meer weg denken uit het dagelijks leven?