homeplus-underground-qr-shelf

Metrostation als supermarkt; convenience shoppen ten top

Werk, gezinsleven, sociale uitjes, sport.. waar haal je de tijd vandaan? En dan zijn er nog de boodschappen; ieder weekend in de ellenlange rij bij de supermarkt. Nu is er al een heleboel mogelijk om tijd en moeite te sparen. Zo kun je bijvoorbeeld je boodschappenmand online vullen en de producten thuis laten bezorgen. Maar wat als het nóg functioneler kan? 

In Zuid-Korea wachten velen elke dag, net als in eigen land, minutenlang op metrostations. Homeplus, een grote winkelketen van moederbedrijf Tesco, bedacht hier een slim tijdverdrijf voor; op de muren van het Seolleung Station waren in 2010 en 2011 namelijk billboards aangebracht met daarop levensechte supermarktschappen.

metrostation

Via de website van Homeplus konden zij de QR-code van een product scannen en toevoegen aan de boodschappenmand. Wanneer de bestelling en de betaling  waren afgerond werden de boodschappen direct ingepakt en diezelfde dag nog thuisbezorgd, terwijl de klant nog bezig was met de metroreis!

qr-code

Denk je eens in wat er dagelijks achter de schermen gebeurde bij Homeplus. Bij zo’n snel aankoop- en bezorgproces hoort een ‘snelle’ verpakkingsmethode. En aangezien er gemiddeld genomen veel verschillende soorten producten in één bestelling gaan moet er ook nog worden nagedacht over functionaliteit. Denk  maar aan diepvriesproducten, die moeten zo lang mogelijk koel blijven. En breekbare producten moeten goed beschermd worden, zodat alles keurig bij de consument aan komt. Blijkbaar ging het Homeplus prima af, want de tevredenheid van de klant was groots te noemen. De online verkoop steeg maarliefst met 130%! Een beter beeld krijgen van deze sublieme actie? Bekijk de korte videoreportage.

Wat denk jij; is dit iets voor stations in eigen land, of gaat de nuchtere Hollander het liefst naar de vertrouwde supermarkt?