Marketing-Management

I’M an opportunist; opvallen in de hedendaagse markt

Marketing, het begon allemaal heel basic; ontwikkel een product dat de doelgroep aanspreekt en bereik met één sterke salesactie een ‘booming’ verkoop. Anno 2014 ligt dit ingewikkelder, er zijn veel meer aanbieders die hun product razendsnel via meerdere kanalen kenbaar maken. De keuze is reuzegroot, hierdoor heeft de klant de touwtjes in handen. Hoe onderscheid je je in deze hedendaagse markt?

We zijn als consument grotendeels de hele dag, overal te bereiken. Natuurlijk privé,  maar ook voor organisaties die marketingacties op ons ‘afvuren’. Open een video via Youtube of het nieuwsoverzicht van Facebook en je komt niet onder dergelijke acties uit. Je zou denken dat het hierdoor appeltje-eitje is voor een organisatie om een product of dienst aan de man te brengen, maar maakt de ‘altijd-en-overal-te-bereiken-wereld’ het juist niet ingewikkelder?

In een markt met zo veel aanbieders die allemaal hetzelfde doel hebben, kan het lastig zijn je te onderscheiden. Wat doe je dan? En hoe? In plaats van alleen in te spelen op de ‘need’ van de doelgroep (consument wenst product, dus koopt het), kan men pogen in te spelen op emotie. Dit met het doel een band te creëren tussen merk en doelgroep. In de hoop dat dit zal dit uitmonden in een langdurige ‘relatie’, in plaats van een eenmalige aankoop.

Een goed voorbeeld hiervan is het ‘I’M a-CONCEPT’, een trendy to-go verpakkingsconcept. Het idee is simpel; de bedrukking van de producten is letterlijk gelijk aan de rol van het product:

ima concept
Om de doelgroep interactief aan het werk te zetten is de mogelijkheid gecreëerd een foto te uploaden waarin men met de zelfverzonnen I’M a- tekst aangeeft wat hij of zij is. Dit kan via de website. Zo wordt de consument heel intensief betrokken en ontstaat er  (hopelijk) een connectie met het merk.

imaconcept

Heb jij al een product van deze hippe lijn gespot? Zo ja, waar?