Lekker bijtanken: de benzinepomp als culinaire stop

Lekker bijtanken: de benzinepomp als culinaire stop

Bij een bezinepomp stop je in de eerste plaats om te tanken. Voor de lekkere trek gris je een voorverpakte sandwich en een flesje drinken uit het schap en binnen no time ben je weer on the road. Snelheid en gemak zijn kernwoorden. Maar er vindt een verschuiving plaats. Tankstations serveren steeds meer verse producten die ter plekke worden bereid. Stoppen bij de pomp draait niet langer om alleen tanken. Ook eten wordt steeds vaker een reden om onderweg te stoppen.

Tijden veranderen
De houdbare fabrieksbroodjes kaas, gewikkeld in plastic folie, zijn allang verleden tijd. Steeds meer tankstations werken met verse producten. Het begon een aantal jaar geleden voorzichtig met de eerste broodjescorners. Het fabrieksbroodje werd vervangen door luxe afbakbroodjes en rijk gevulde sandwiches.

Beleving
Vandaag de dag doen we er nog een schepje bovenop: producten worden op ambachtelijke wijze en het liefst in het zicht van de consument bereid. Want dát is wat de hedendaagse consument wil: beleving. Ook onderweg en op elk moment. Dus niet alleen verse broodjes en smoothies. Voor elk eetmoment biedt een hedendaagse tankshop een passend assortiment foodproducten. ’s Avonds trek in een lekkere, verse pizza of pasta? Stop eens bij de bezinepomp en laat je verrassen.

tankstation

De verpakking als sfeermaker
De trend behelst meer dan alleen het verkopen van verse foodproducten. Het draait uiteindelijk om het totaalplaatje. De context moet kloppen en hier is ook een belangrijke rol voor de verpakking weggelegd. De verpakking is niet langer puur praktisch, maar een echte sfeermaker: authentieke broodzakjes, koffiebekers met een uniek dessin en pizzadoosjes waarvan het water je in de mond loopt.
De verpakking vormt een wezenlijk onderdeel van de nieuwe foodbeleving in tankstations. Dit vraagt om nieuwe verpakkingsoplossingen. We zien bijvoorbeeld steeds meer geavanceerde to go verpakkingen. Gebruiksgemak, maximale productbescherming, maar vooral ook optimale productpresentatie staan centraal. Verpakkingsbedrijven en tankstations slaan de handen ineen en maken van de bezinepomp een culinaire stop.

Wat vind jij van deze verschuiving en hoe zie je de rol van verpakkingen in dit verhaal? Zie jij de verpakkingen als een meerwaarde voor foodbeleving in tankshops?