De (mis)leidende markt

De (mis)leidende markt

De meesten zijn druk met de dagelijkse gang van zaken, dus wanneer we boodschappen doen slaan we doelgericht in om zo snel mogelijk de winkel te verlaten. Maar daardoor ontgaat het ons dat we regelmatig misleid worden. De verpakking zegt: ‘Scharreleieren’, ‘melk van weidekoeien’, ‘100% rundvlees,’ maar is dat wel écht zo? Scharrelen die kippen wel? Maken die koeien wel echt sprongen in de wei? En weet je zeker dat er geen paardenvlees in je stukje rund zit?

De voedselschandalen vliegen ons vandaag de dag om de oren. Niet zo gek, want het grootste gedeelte van de voedingsproducten is simpelweg ongezond; te vet, te zoet of te zout. Oprechtheid is ver te zoeken. Neem lolly’s. Ze bestaan in allerlei geuren en kleuren. Bij een fruitige smaak hoort uiteraard een verpakking vol kleurrijke fruitsoorten, maar natúúrlijk is die lolly niet rijk aan vitamines uit fruit. Het gaat hier simpelweg om een suikerbommetje mensen. Toch geeft het velen ongemerkt het idee dat het een ‘gezondere’ keuze is. Zo kopen en nuttigen we dagelijks veel producten die helemaal niet zo gezond zijn als gedacht. De kosten daarvoor betalen we als samenleving. Denk aan hart- en vaatziekten, kanker, diabetes en de daarbij komende stijgende zorgkosten.

voeding_en_ziekte

Waakhond
Foodwatch is een onafhankelijke organisatie die strijdt voor eerlijke voeding. Dit internationale initiatief, actief in Nederland, Duitsland en Frankrijk, legt bij campagnes de focus op de zwakke plekken van onze voedselvoorziening. Voedselwaakhond Foodwatch brengt onder andere misstanden aan het licht door het onderuit halen van slimme(lees: sluwe) marketingcampagnes, om zo de consument een kans te geven zelf een weloverwogen keuze te maken. Nieuwsgierig geworden? Op de website van Foodwatch is nog veel meer informatie te vinden.

Wat doe jij? Sta jij stil bij wat je koopt? Neem jij de verpakking grondig onder de loep, om er vervolgens je vraagtekens bij te plaatsen?