Goodbye superhero?
De discussie omtrent kindermarketing is niet nieuw. Er is in ons land veel kritiek op het gebruik van cartoons en animaties op verpakkingen. Consumentenorganisaties hekelen de superhero’s en prinsessen op verpakkingen en steeds meer supermarktketens verbannen de vrolijke figuurtjes van de (huismerk) verpakkingen van ongezonde producten. Is het einde van de superhero op verpakkingen nabij?
Het is een bekend gegeven: kinderen worden van nature aangetrokken door kleurrijke verpakkingen voorzien van cartoons en animaties. Helaas wordt deze effectieve marketingtechniek nog (te) vaak ingezet voor het promoten van ongezonde voeding. Zo blijkt uit een recent Australisch onderzoek, dat meer dan de helft van de ‘kinderproducten’ in de supermarkt hartstikke ongezond zijn. Er werden in totaal 186 producten onderzocht, die kinderen verleiden met cartoons en animaties op de verpakking. Maar liefst 52% bleek ongezond.[1] De producten bevatten (te) veel suiker en vet. Ook in ons land prijzen de Minions, prinses Elza, Dora en tientallen andere kinderidolen nog steeds ongezonde producten aan.
Verpakkingen uitgezonderd
Sinds 2005 mag er geen reclame meer worden gemaakt voor ongezond voedsel gericht op kinderen van 12 jaar en jonger. Reclameposters en televisiespotjes zijn verboden, maar de verpakking vormt hierop een opvallende uitzondering. Opvallend, omdat juist verpakkingen zich hebben bewezen als een krachtige marketingtool, zeker als het om kindermarketing gaat.
Het roer om
Steeds meer supermarkten kiezen voor een neutrale huismerk verpakking, als het om snoep en ongezonde snacks gaat. Dit voorjaar gooide ook het Belgische Studio 100 het roer om, nadat het bedrijf veel kritiek kreeg op het gebruik van K3 ter promotie van ongezond eten. De meisjes van K3 prijken nog steeds op de verpakking, maar vanaf nu op flesjes puur mineraalwater. Studio 100 zet kindermarketing op verpakkingen in om gezond gedrag te stimuleren. De superhero zal dus niet uit het schap verdwijnen, maar krijgt wel een nieuwe ‘rol’: zijn kleine fans inspireren om gezonde keuzes te maken. Zo kan het ook!
In de ideale situatie wordt kindermarketing alleen nog maar toegepast op verpakkingen van producten die vallen binnen de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum. Met bovenstaande voorbeelden is een begin gemaakt, maar we zijn er nog lang niet. Dit verhaal wordt vast en zeker vervolgd.
Ken jij nog andere voorbeelden van merken die kidsmarketing inzetten voor het stimuleren van gezond gedrag bij kinderen?
Bron:
[1] http://gfcnieuws.com/meeste-voeding-voor-kinderen-in-supermarkt-is-troep