Food is fashion

Food is fashion

En de verpakking is de must have designersjas. Het zijn tegenwoordig niet alleen meer de kleren die de man maken. Wat je eet bepaalt eveneens het aanzien dat je krijgt. Food is een fashion statement geworden. Net als kleding, worden de mooiste ‘fooddesigns’ massaal gedeeld op Social Media. Hoe maak je jouw snacks en gerechten het delen waard? De verpakking helpt je op weg. Ik geef je een aantal tips.

Creatief met tekst

Verpakkingen spelen een steeds belangrijkere rol in de presentatie van food. Maak je gerechten of drankjes het delen waard door middel van creatieve teksten en quotes. Deze trend zien we bijvoorbeeld ook terug op kleding, woonaccessoires en stationary producten. De teksten staan doorgaans scherp afgebeeld tegen een neutrale achtergrond. Ze vertellen iets over het product of bevatten een ludieke boodschap.

Verpakkingen met een persoonlijk tintje

Personaliseren is eveneens een belangrijke consumententrend. Starbucks past het personaliseren al jaren toe door de naam van de klant op de beker te schrijven. Gewoon met zwarte stift, waarbij het handschrift van sommige medewerkers absoluut geen schoonheidsprijs verdient… en toch worden de koffiebekers massaal gedeeld op internet. Ik citeer: Mijn eigen Starbucks beker. Hoe tof, cool gaaf, vet, bruut [etc.] is dat? Je kunt ook kiezen voor een (handgeschreven) briefje, waarin je de klant bedankt voor zijn of haar aankoop. Dat wordt zeker gewaardeerd én gedeeld.

Experimenteren

Durf te experimenteren met verpakkingen. Zo kun je verpakkingen inzetten voor andere doeleinden, dan waarvoor ze feitelijk zijn bestemd. Door verrassende en onverwachte food-verpakking combinaties scoor je gegarandeerd likes. Een voorbeeld uit het verleden is bijvoorbeeld de inzet van een frietzak voor het verpakken van fruit. Dit was destijds enorm vernieuwend. Ben jij de volgende die met iets verrassends komt? Of wat denk je van een foodverpakking, waarbij de snack onderdeel is van het verpakkingsdesign?

Je bent wat je eet

Bovenstaande voorbeelden hebben vooral betrekking op een opvallend en ‘likeable’ design. Daarnaast loont het om na te denken welk ‘signaal’ de verpakking afgeeft. Je bent wat je eet. Consumenten hechten steeds meer waarde aan milieuvriendelijke en gezonde producten. Door deze specifieke kenmerken te benadrukken via de verpakking, kan de consument zijn ‘identiteit’ of lifestyle tonen. Uiteraard moet je hierbij goed rekening houden met de wensen van de doelgroep en het soort food dat je verkoopt.

Ken jij voorbeelden van bijzondere foodverpakkingen die massaal gedeeld worden?