Experimenteren met kleur, durf jij het aan?

Experimenteren met kleur, durf jij het aan?

Vorige zomer werden we verrast door blauwe wijn. De verrassing van dit jaar is zwart ijs. Tenminste, als de hype uit Amerika overwaait. In Los Angeles verkoopt een ijssalon namelijk zwart ijs. Gewaagd, als je je bedenkt dat kleuren onze smaakpapillen sterk beïnvloeden. Hierbij draait het niet alleen om de kleur van het eten zelf, maar ook om de kleur van de verpakking.

Uit verschillende onderzoeken blijkt, dat kleur onze smaakperceptie beïnvloedt en zelfs kan veranderen. Je eet met je ogen. Het is dan ook niet vreemd dat kleur een belangrijke rol speelt in de voedingsindustrie. Er bestaan zelfs speciale kleurstandaarden. Een voorbeeld hiervan is de United States Department of Agriculture’s Orange Juice Color Standards.
Sinaasappelsap moet oranje zijn. Waarom? Omdat de consument dit verwacht en oranje smaakt naar sinaasappel. Dit is precies de reden waarom de introductie van groene tomatenketchup in het verleden is geflopt. Tomatenketchup moet rood zijn. Je moet dus wel een waaghals zijn om af te wijken van de kleurstandaard.

Kleuren op verpakkingen

Kleuren op verpakkingen werken precies hetzelfde. We proeven met onze ogen en de kleur van de verpakking bepaalt (mede) wat we van het product verwachten. Roze is zoet, geel is zuur. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat een drankje meer naar citroen smaakt, naarmate de verpakking geler is. Het is belangrijk dat de kleurkeuze past bij het product. Aardbeienvla in een geel pak is verwarrend, omdat je vanille of banaan verwacht. Kleuren op verpakkingen spelen daarnaast een belangrijke rol bij merkherkenning. Merk en kleur zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Neem bijvoorbeeld KLM-blauw, Colarood en Zwitsalgeel. Naast het product spelen de context en de doelgroep eveneens een belangrijke rol bij het effect van kleuren. Kleuren hebben namelijk ook een sterke culturele betekenis.

Ben jij een waaghals?

Door op safe te spelen op het gebied van kleurkeuze voldoe je aan de verwachtingen van de consument. Aan de andere kant wil je als bedrijf/ merk opvallen. Een gewaagde kleurkeuze kan hierbij helpen. Er zijn namelijk ook voorbeelden van concepten die wel succesvol zijn, zoals de paarse aardappel en verschillende kleuren paprika. Afwijkende kleuren lenen zich in ieder geval uitstekend voor tijdelijke acties en promoties. Ze wekken de nieuwsgierigheid van de consument. Want zeg nu zelf: een blauwe Chardonnay en een zwart softijsje, die moet je toch geproefd hebben?

Ken jij voorbeelden van succesvolle kleurmarketing op verpakkingen of ken je voorbeelden die een blauwtje lopen?