Doggy bag; Durf jij hierom te vragen?
Vers voedsel weggooien; is het niet het meest onnodige dat er is? Toch gebeurt het aan de lopende band in horecagelegenheden. Jaarlijks gaat er vanuit de horeca zo’n 51.000 ton voeding richting het afval. Dit staat gelijk aan 77 miljoen warme maaltijden, dit terwijl er wereldwijd miljoenen mensen honger lijden. Hier moet toch iets op te verzinnen zijn? Inderdaad, dat is er: de doggy bag.
Nu klinkt deze naam je waarschijnlijk niet geheel onbekend in de oren, want het fenomeen ‘doggy bag’ bestaat al langer. Maar het idee is onlangs in een compleet nieuw tas.. uhm jasje gestoken. Dit is dankzij Natuur & Milieu, op 26 augustus jl. lanceerde deze organisatie namelijk een campagne met als doel het taboe te doorbreken wanneer het gaat om de vraag naar een doggy bag.
Maar liefst 68% van de Nederlanders zou na een restaurantbezoek de restjes graag mee nemen naar huis, maar durft dit niet te vragen aan het personeel. Om dit probleem uit de weg te ruimen stuurde Natuur & Milieu in samenwerking met DEPA gratis proefpakketten met daarin duizenden doggy bags richting horecaondernemingen. In zeshonderd restaurant liggen inmiddels 180.000 zogenoemde ‘boomerang cards’, waarmee de klant aangeeft dat hij de restjes mee wil meenemen in een doggy bag. Op de kaarten zijn teksten gedrukt als ‘complimentje aan de chef,’ ‘lekker voor morgen,’ ‘mijn schoonmoeder kookt morgen’ en ‘Ik heb ’s avonds altijd zin in iets lekkers.’
Centraal bij dit alles staat bewustwording en het terugdringen van voedselverspilling. Want ‘er is altijd een goede reden voor een doggy bag,’ met dat motto moet de doggy bag een typisch Hollands begrip worden. Je zou denken dat het gegarandeerd een succes wordt, gezien het feit dat 78% van de Nederlanders een hekel heeft aan voedselverspilling en dat 68% van kind af aan zijn bord moest leegeten. Het verbaast mij dan ook dat de gewoonlijk vrij zuinige Hollander tot nu toe zo terughoudend was met betrekking tot de doggy bag.
Alternatieven
Naast doggy bags zijn er ook heel andere oplossingen om voedselverspilling tegen te gaan. Denk aan portieverpakkingen; wanneer een product stevig per portie is verpakt kan de rest langer op hygiënische wijze worden bewaard. Of luchtdicht folie; ook hierdoor blijft een product langer beschermd tegen invloeden van buitenaf.
Maar ook de aanpak van Bioconservacion is erg effectief. Eerder schreef ik al over dit Spaanse bedrijf, dat zich focust op het reinigen van lucht in zo goed als afgesloten ruimtes. Dit houdt producten langer fris. Er zijn dus genoeg methoden om in te zetten in de strijd tegen voedselverspilling.
Om terug te komen op de doggy bag, eerlijk zeggen; durf jij hier om te vragen?