De verpakking van de toekomst vertelt een verhaal
Hoe ziet de verpakking van de toekomst eruit? Deze vraag heb ik al vaker beantwoord in mijn blogs*, maar verpakkingsdeskundigen blijven experimenteren op dit gebied. Zo werden tijdens de afgelopen editie van de Dutch Design Week weer diverse noviteiten gepresenteerd. De voornaamste conclusie: de verpakking van de toekomst vertelt een verhaal.
Centraal staat engagement bij de afnemers en eindgebruikers. Voor afnemers moet de verpakking van meerwaarde zijn in elke schakel. Het gaat dan vooral om praktische eisen met oog op efficiënte opslag, verzending en afvalverwerking. Daarnaast is de verpakking voor veel afnemers een belangrijk middel in het kader van branding. Dit hangt uiteraard samen met engagement bij de eindgebruiker. De consument moet zich aangetrokken voelen tot jouw product. Om dit te bereiken zet de verpakking van de toekomst onder andere in op Augmented Reality (AR) technologie. Verpakkingen komen met deze techniek tot leven en vertellen een verhaal.
Augmented Reality
AR voorziet in aanvullende, virtuele informatie over een product, via een smartphone of tablet. Denk aan informatie over de herkomst van het product of leuke tips, zoals een recept, waarbij alle ingrediënten die je nodig hebt in beeld verschijnen. Verschillende praktijkcases tonen de meerwaarde aan van de AR techniek. Een mayonaise merk zag de verkoop toenemen met maar liefst 68%. AR op de verpakking wordt eveneens toegepast om een virtuele demonstratie van het product te geven. In de winkels van Lego bijvoorbeeld, staan digitale spiegels. Wanneer je de doos voor de spiegel houdt, dan verschijnt er een 3D model van het ‘bouwwerk’.
AR biedt designers ook nieuwe mogelijkheden, doordat niet alles op de verpakking zelf gecommuniceerd hoeft te worden. Tekst en beeld kunnen bovendien gemakkelijk met elkaar worden geïntegreerd. Een ogenschijnlijk eenvoudige verpakking, kan een hele nieuwe wereld aan informatie openen.
Real time informatie
AR kan consumenten ook real time informatie geven. Een voorbeeld hiervan is de Gatorade Smart Bottle. Via een speciale hydratatie-tracker app worden gebruikers geïnformeerd over de hoeveelheid vochtinname. De informatie wordt afgegeven door sensoren in de dop van de fles. De verpakking helpt op deze manier om dehydratatie tegen te gaan. Deze real time informatie kan ons ook vertellen hoe het gesteld is met de houdbaarheid van een product. Ook op dit gebied zitten onderzoekers niet stil.
Indirecte storytelling
Verpakkingen kunnen ook indirect een verhaal vertellen, door hetgeen zij uitstralen. Materiaalgebruik speelt hierbij een belangrijke rol. Producenten gaan steeds meer op zoek naar duurzame materialen en productietechnieken. Zo introduceerde Ecover de Ocean Plastic Bottle. De flessen zijn gemaakt van uit afval herwonnen grondstoffen, waarvan 10% afkomstig is van het plastic afval uit oceanen en rivieren. We zien ook experimenten met uienschillen, tulpenkoppen en papierpulp. Al deze materialen vertellen op zichzelf al een verhaal en creëren beleving bij de consument.
Ken jij voorbeelden van verpakkingen die direct of indirect een duidelijk verhaal vertellen? En geloof jij in de meerwaarde van AR?