De opmars van de stazak
Aan de opmars van stazakken (standup-pouches) lijkt geen einde te komen. Steeds meer producten worden verpakt in een stazak, waaronder soep, bonen, dierenvoeding en zelfs wijn. De stazak als verpakking biedt fabrikanten veel voordelen. Maar ook consumenten zijn de stazak de afgelopen jaren steeds meer gaan waarderen.
Steeds vaker kiezen fabrikanten voor een kunststof stazak in plaats van karton of blik. Stazakken kenmerken zich door een lichtgewicht design en een compact volume, waardoor zij minder ruimte innemen. Dit is onder andere interessant met oog op efficiënter transport, uitgedrukt in een lager CO2-verbruik én lagere kosten. Daarnaast bieden stazakken aantrekkelijke marketingmogelijkheden. Stazakken kunnen meerkleurig worden bedrukt en er zijn verschillende afwerkingen mogelijk, zoals mat, glanzend of een combinatie van beide. Met een mooi bedrukte stazak val je op in het schap.
Stazakken zijn veelzijdig en flexibel
De mogelijkheden van stazakken zijn enorm. Stazakken zijn verkrijgbaar in verschillende varianten en de eisen aan de verpakking kunnen eenvoudig worden afgestemd op de inhoud. Stazakken beschikken over uitstekende barrière-eigenschappen en zijn zeer geschikt voor het verpakken van vloeistoffen, vaste stoffen, poedervormen, en alcoholhoudende producten. Je hebt bovendien keuze uit verschillende (her)sluitvormen.
Ook binnen AGF is de stazak aan een opmars bezig. Steeds vaker wordt de stazak ingezet als verpakking voor verse groenten en fruit. Mooie voorbeelden hiervan zijn de hersluitbare stazakken met de looks van een weckpot (onder ander gebruikt voor mini komkommers en tomaten), de Tommies ‘snoeppot pouch’ en de aardappelstazak.
Stazakken in trek bij de consument
De stazak krijgt ook waardering van de consument. Vorige week werden de bonen in de stazak van HAK uitgeroepen tot product van het jaar. De bonen zijn in de zak zelf gegaard, waardoor er minder vocht in de zak zit, dan in bijvoorbeeld een glazen potje of blikje. De textuur van de bonen blijft hierdoor beter behouden (meer bite) en de consument hoeft de bonen niet meer af te gieten. De bonen zijn bovendien ready to eat. Opwarmen is niet nodig (handig voor in bijvoorbeeld koude salades). Dankzij de verpakking, in dit geval de stazak, levert HAK een aantrekkelijker product, dat ook nog eens goed opvalt. En dat wordt gewaardeerd!
Ken jij andere voorbeelden waarbij de stazak wordt ingezet als innovatieve, opvallende verpakking?