Het gemak én de kracht van een banderol

Het gemak én de kracht van een banderol

Banderolleren is een techniek voor het bundelen van bijvoorbeeld folders, brochures, visitekaartjes en losse verpakkingseenheden. Steeds vaker wordt de banderol ingezet als (tijdelijk) promotiemiddel. Het aanvankelijk witte ‘vel’ wordt tegenwoordig voorzien van een opvallende bedrukking. De banderol is praktisch én een uitstekende branding tool.

De banderol is breed inzetbaar. Banderolleren is al jaren een populaire techniek in de grafische industrie, maar tegenwoordig zien we de banderol terug op steeds meer verschillende producten. De banderol wordt bijvoorbeeld steeds vaker toegepast in e-commerce als alternatief voor de bedrukte verzenddoos. Binnen AGF vervangt de banderol het klassieke etiket. Banderolleren is in feite een vorm van ‘linerless labeling’. Binnen de logistiek maakt de banderol alternatieve verpakkingsmaterialen, zoals omdozen en krimpfolie, in veel gevallen overbodig, waardoor je op verpakkingsmateriaal kunt besparen. De banderol is flinterdun en toch sterk.

De banderol is praktisch en informatief

Het stevige materiaal houdt producten uitstekend bij elkaar en zorgt (optioneel) voor een verzegeling (tamper evidente sluiting). De banderol biedt bovendien meer ruimte voor informatie dan een traditioneel etiket. De eisen met betrekking tot het verstrekken van informatie over voedingswaarden, herkomst en ingrediënten worden steeds strenger. Op een banderol kun je alle vereiste informatie duidelijk kwijt.

De banderol als marketingtool

De banderol biedt ook alle ruimte voor een opvallende (huisstijl) bedrukking. Met een bedrukte banderol vallen producten nog meer op in het schap en vergroot je de pakkans. De banderol is tevens een uitstekende tool voor het communiceren van tijdelijke (bundel)acties en speciale aanbiedingen, want de banderol is ook verkrijgbaar in kleine(re) betaalbare oplages. Een ander voordeel van de banderol is het feit dat producten goed zichtbaar blijven. Zeker bij (vers) food is het belangrijk dat de consument de inhoud goed kan zien. De banderol wordt bijvoorbeeld veel gebruikt als informatie- en promotiemiddel op transparante maaltijdbakken.

Steeds meer branches ontdekken de (bedrukte) banderol. Ken jij nog andere voorbeelden van nieuwe toepassingen van de banderol als informatie- en/of promotiemiddel?