Chatten via de verpakking
Het klinkt nu misschien nog wat ongeloofwaardig, maar gezien alle huidige ontwikkelingen is het idee zo gek nog niet. Enerzijds bieden technologische ontwikkelingen steeds meer mogelijkheden. Anderzijds hebben we te maken met de consumentenbehoefte van instant gratification: We willen het, en we willen het nu.
Met andere woorden: verpakkingen moeten direct antwoord geven op de vragen van de consument. Een schriftelijke bereidingswijze op de verpakking volstaat niet langer. Interactie wordt steeds belangrijker. Zo bewees ook een Japans reclamebureau met het idee van talkable vegetables. Wanneer klanten in een supermarkt tomaten, broccoli of maiskolven aanraakten, klonk de stem van de teler die informatie gaf over het product. De supermarkt zag de verkoop stijgen met maar liefst 250%. Als groenten kunnen praten, waarom verpakkingen dan niet?
Actieve verpakkingen
Natuurlijk staan de ontwikkelingen op dit gebied niet stil. Er komen steeds meer actieve, intelligente verpakkingen op de markt. Dit zijn bijvoorbeeld verpakkingen die informatie geven over de kwaliteit van het verpakte product. In dit kader zien we onder meer de slimme dop, die een signaal afgeeft als de inhoud (melk of sap) bedorven is. Of het gebruik van verkleurende inkt in de streepjescode, waardoor het product niet meer verkocht kan worden, als het niet meer aan de kwaliteitseisen voldoet. Een ander voorbeeld is een indicator die weergeeft of het product bij de juiste temperatuur is opgeslagen.
Scannen en ervaren
De verpakkingen in deze voorbeelden vertellen veel, maar het zijn (nog) geen pratende verpakkingen. Het kindermerk Fred&Ed introduceerde in 2012 ‘pratende verpakkingen’ door middel van een digitaalwatermerktechnologie. Dit is een onzichtbare code in het drukwerk. Door de verpakkingen te scannen met een speciale app, komen de figuurtjes Fred en Ed tot leven in een animatiefilmpje. Vergelijkbaar is het gebruik van QR-codes op verpakkingen.
Pratend papier
Nog een stap verder is de ontwikkeling van pratend papier. Hierbij wordt er gebruikt gemaakt van HTML-codes en geleidende inkt. Via geprinte speakers wordt vooraf ingesproken informatie gecommuniceerd. Deze technologie bestaat al even en wordt bijvoorbeeld gebruikt bij billboards en interactieve displays, maar is nog niet geschikt voor toepassing op verpakkingen, vanwege de hoge kosten. Onderzoekers werken echter hard aan een betaalbare, realistische oplossing. Kortom, experts zitten niet stil op het gebied van pratende verpakkingen. Dat we in de toekomst kunnen chatten via de verpakking is daarom zeker niet ondenkbaar.
Ken jij nog andere voorbeelden van ‘pratende’ verpakkingen en welke meerwaarde hebben deze verpakkingen volgens jou?