QR scan

Bijdragen aan een fris en fruitig milieu; wat is jouw drijfveer?

Uit onderzoek blijkt dat driekwart van de consumenten een persoonlijke reden heeft om een steentje bij te dragen aan een schoner milieu. Toch verwacht meer dan de helft dat de fabrikant sturing geeft. Dit kan bijvoorbeeld door middel van informatie op de verpakking. Op deze wijze kunnen consumenten zien van welk materiaal de verpakking is en hoe het gewenste recycleproces eruit ziet.

Meer dan de helft van de consumenten geeft aan een product in een herbruikbare verpakking te verkiezen boven een gelijkwaardig product dat in een ‘doorsnee’ verpakking zit. Men verwacht dan ook dat producenten voldoende tijd steken in het ontwikkelen van recyclebare verpakkingen. Drie van de vier consumenten prefereert geïnformeerd te worden over de voeding en het verpakkingsmateriaal door middel van verpakkingbedrukking. Dit gebeurt al wel, maar uitgebreide en glasheldere informatie is veelal ver te zoeken. En dan is er nog de vraag; klopt de gegeven informatie wel? Over het algemeen vertrouwt de koper de informatie op de verpakking maar nauwelijks. Bovendien zijn er tegenwoordig zoveel logo’s en andere bedrukkingen, dat er nogal wat verwarring bestaat over wat er nu precies bedoeld wordt.

certificeringen

Duidelijkheid A.U.B.
Maar hoe kan er duidelijkheid worden gecreëerd om zo de huidige situatie te verbeteren? Hoe kan een producent helderheid scheppen over de desbetreffende voeding en verpakking? Wat voor materialen bevat het en wat moet er bijvoorbeeld met de verpakking gebeuren na gebruik? Wat dacht je van de inzet van onze rechterhand; de smartphone. Dit gebeurt nu al regelmatig, maar dit kan beter en vaker. Als iedere verpakking bedrukt zou worden met een QR-code kan men door middel van één scan alle gewenste informatie opzoeken. Als er dan ook nog gelinkt wordt naar social media komen we al een heel eind. Consumenten kunnen dan hun mening delen en informatie uitwisselen. En eerlijk is eerlijk; we geloven de informatie van medeconsumenten eerder dan die van de fabrikant. Meer dan de helft geeft aan een aankoop eerder te doen na het lezen van positieve online reviews of ervaring van een kennis.

Wat is jouw drijfveer?
Een schoner milieu kunnen we alleen met zijn allen verwezenlijken. Ik ben benieuwd of jij hier in het dagelijks leven mee bezig bent. Zo ja, wat is jouw drijfveer voor een schoner milieu? Is het voor de dieren, het groen, of misschien de toekomstige leefomgeving van de (klein)kinderen? Laat het weten!