social-media

Social media; perfect ‘spionagemiddel’?

Social media; er is en wordt nog steeds veel over gezegd. De een is vol lof, de ander stukken minder. Feit is dat je als producent middels social media wel héél dicht bij je doelgroep kunt komen. Met een paar klikken op de knop kun je rap in contact komen met de consument en andersom. Maar wat levert dat nu eigenlijk op?

Klant betrekken
Social media maakt het voor consumenten laagdrempelig om de ongezouten mening kenbaar te maken. Voor producenten is dit de ideale situatie; in deze rol wil je maar al te graag weten wat er speelt onder jouw doelgroep. Met de kant-en-klare informatie kun je als producent in de toekomst nóg beter inspelen op de wensen van de klant.  En als je de mogelijkheid hebt om de wensen van de klant zo goed mogelijk tegemoet te komen dan benut je deze kans uiteraard optimaal. Helemaal als je je bedenkt dat maar liefst 54% van de consumenten eerder een aankoop doet na het lezen van een positieve online beoordeling.  Een Braziliaanse retailer maakt hier wel heel slim gebruik van door te presenteren hoeveel likes een product op dat moment op Facebook heeft:

braziliaanse retailer facebook likes

It’s a wrap!
Maar niet alleen het product zelf speelt een rol; ook de mening over de verpakking is belangrijk. Met de uiterlijke kenmerken van de verpakking trek je de aandacht van de klant, of juist niet natuurlijk. Met duizenden producten op de markt is het belangrijk op te vallen. Om te weten hoe je dat kunt doen en hoe een verpakking in de smaak zal vallen moet je er achter zien te komen wat men vindt van de huidige verpakking of wat men graag zou zien. Welk materiaal is gewenst? Liever blauw, of toch rood? En speelt milieuvriendelijkheid een belangrijke rol? Dit kun je prima te weten komen middels de inzet van social media. Bijvoorbeeld door het posten van een conceptversie van een nieuwe verpakking en te vragen naar de mening van de klant. Vooral online zijn de meesten niet terughoudend als het gaat om het geven van een goudeerlijke mening. Er heerst het anonieme gevoel dat ontbreekt wanneer de klant face-to-face wordt aangesproken. Dit zal hoogstwaarschijnlijk meer oprechte antwoorden opleveren. En dat is precies wat je wilt!

Het vergt enig lef om je als organisatie uit te spreken in de wereld van social media. Je stelt je toch enigszins kwetsbaar op, maar als je het goed aanpakt kan het ook zoveel moois bieden; de wensen van de consument op een presenteerblaadje. Wat zeg jij? ‘Social media is het beste dat de marketingsector had kunnen overkomen’, of is deze moderne vorm van communicatie volgens jou zwaar overtrokken?